Thursday, April 7, 2011

ဘဂၤလာ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ Sheikh Hasina ျမန္မာ-ဘဂၤလာ ေပါင္းကူရထားလမ္း ေဖါက္လုပ္ရန္ေျပာဆို

ဂစၧပသတင္းဌာန
ဧၿပီလ ၇ ရက္၊ ၂၀၁၁။
ဘဂၤလာ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ Sheikh Hasina ျမန္မာ-ဘဂၤလာ ေပါင္းကူရထားလမ္း ေဖါက္လုပ္ရန္ေျပာဆို

ဘဂၤလာေဒ့ခ်္ႏိုင္ငံ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ခ်ိအ္ ဟာဆီးနာ (Sheikh Hasina)မွ ျမန္မာ-ဘဂၤလာ ႏွစ္ႏိုင္ငံ ေပါင္းကူးရထားလမ္း ေဖါက္လုပ္ႏိုင္ေရး စီမံကိန္းအား အလွ်င္အျမန္အေကာင္အထည္ေဖၚႏိုင္ေရးကို တနဂၤေႏြေန႔က ဖြင့္ဟေျပာဆိုလိုက္သည္။

အဆိုပါ ေပါင္းကူးရထားလမ္း ေဖါက္လုပ္ႏိုင္ေရးကို ေကာ့စ္ဘဇားၿမိဳ႕(ဖေလာင္းခ်ိပ္ၿမိဳ႕)သို႔ တနဂၤေႏြေန႔က အလည္အပတ္ လာစဥ္ ေျပာဆိုခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ဘဂၤလာေဒ့ခ်္ႏိုင္ငံ ရခုိင္လူထုမ်ား အေနျဖင့္ ရခိုင္အမ်ိဳးသမီး ေကာ့စ္ဘဇားခ႐ိုင္ အမတ္ ေဒၚ ေအးသိန္းႏွင့္အတူ ခ်ိအ္ ဟာဆီးနာ ေကာ့စ္ဘဇားၿမိဳ႕သို႔ ဧၿပီလ ၃ ရက္ေန႔ အေရာက္မွာ လိုက္လိုက္လွဲလွဲ ႀကိဳဆိုခဲ့ၾကသည္။

ဘဂၤလာေဒ့ခ်္ႏိုင္ငံ အေနျဖင့္ ျမန္မာ-ဘဂၤလာ ႏွစ္ႏိုင္ငံ ေဖါက္လုပ္မည့္ ရထားလမ္းအေပၚ အာရွကြန္ယက္လမ္းမႀကီးအျဖစ္ႏွင့္ အဆိုပါလမ္းမွာ တ႐ုတ္၊ ထိုင္း၊ အိႏၵိယႏွင့္ တခ်ိဳ႕ႏိုင္ငံမ်ား ဆက္သြယ္မႈ လွ်င္ျမန္လာမည္ျဖစ္ေသာေၾကာင္း စီးပြားေရး ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ အခ်က္အျခာက်သည့္ ကုန္သြယ္ေရးဇံုလမ္းအျဖစ္ ေမွ်ာ္လင့္ထားသည္သည္။

ျမန္မာ-ဘဂၤလာ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံမ်ားမွ စီးပြားေရးသမားမ်ား အေနျဖင့္ ေဖါက္လုပ္မည့္ ကုန္သြယ္ေရးလမ္းအေပၚတြင္ စိတ္၀င္စားေန ၾကၿပီး၊ အကယ္၍ အေကာင္အထည္ေဖၚ ေဖါက္လုပ္ႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္ ၎တို႔ အေနျဖင့္ အင္တိုက္အားတိုက္ ကူညီပံ့ပိုး ေပးသြားမည္ျဖစ္ ေၾကာင္း နယ္စပ္စီးပြားေရးသတင္းရပ္ကြက္မ်ားမွ ဆိုသည္။

ဘဂၤလာေဒ့ခ်္ႏိုင္ငံ အေနျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အေနာက္ဖက္ရွိ ရခိုင္ျပည္ နယ္စပ္အထိ ေဖါက္လုပ္မည့္ ရထားလမ္းအတြက္ တာကာေငြ ကုေဋ ၂၀၀၀ ေက်ာ္ ကုန္က်မည္ဟု ခန္႔မွန္းထားကာ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္အတြင္း အၿပီးသတ္ အင္တိုက္အားတိုက္ ေဖါက္လုပ္သြားမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း သိရွိရသည္။

ျမန္မာ-ဘဂၤလာ ႏွစ္ႏိုင္ငံ အာဏာပိုင္မ်ားအၾကား ေပါင္းကူးကုန္သြယ္ေရးလမ္းေဖါက္လုပ္ရန္ ၁၉၉၈ ခုႏွစ္တြင္ ယာယီအားျဖင့္ သေဘာတူခဲ့ၾကၿပီး ၂၀၀၁၊ ၂၀၀၂၊ ၂၀၀၄၊ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္တို႔တြင္ စတင္ေဖါက္လုပ္ရန္ အႀကိမ္ႀကိမ္ အတည္ျပဳခဲ့ၾကေသာ္လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံဖက္မွ ႏွစ္ႏိုင္ငံ သေဘာတူ စာခ်ဳပ္မ်ားအရ အေကာင္အထည္ေဖၚ ပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္မႈမ်ား မရွိသည့္အတြက္ ေၾကာင္း ယခုအခ်ိန္ထိ အဆုိပါလမ္းမွာ မေရမရာ ရွိေနဆဲကာလတြင္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ခ်ိအ္ ဟာဆီနာ က နယ္စပ္အထိ ရထားလမ္းေဖါက္လုပ္ရန္ တိုးျမင့္ေျပာဆိုလိုက္ျခင္းျဖစ္သည္။

စစ္အုပ္စုမွ ျမန္မာႏိုင္ငံ အေနာက္ဖက္ ရခိုင္ျပည္ရွိ စစ္ေတြၿမိဳ႕ေတာ္မွ အမ္းသို႔ ၂၂၅ မိုင္ေက်ာ္ရွည္လ်ားသည့္ ရထားလမ္း၊ အမ္းမွ ဆင္ခံုတိုင္၊ ႐ိုးေတာင္လမ္း(၉၂ မိုင္) ခြဲရွိ ကခ်င္းကန္၊ ပတန္း၊ အိုင္းမမွ မင္းဘူးသို႔ မိုင္ ၃၀၀ ခန္႔ရွည္လ်ားသည့္ ရထားလမ္းမ်ားကို ေဖါက္လုပ္လွ်က္ ရွိေနရာတြင္ ေဒသခံရခိုင္ျပည္သူမ်ား ပိုင္ဆိုင္သည့္ လယ္ယာေျမမ်ား အသိမ္းခံ ရမႈမ်ားရွိေနေၾကာင္းႏွင့္ ေပၚတာေပးေနရမႈမ်ား ရွိေနေၾကာင္း ျပည္တြင္းသတင္းမ်ားက ဆိုသည္။

စစ္အုပ္စု အေနျဖင့္ ပုဏၰားကၽြန္းၿမိဳ႕မွ စစ္ေတြၿမိဳ႕သို႔မ၀င္ဘဲ တိုက္႐ိုက္ ရေသ့ေတာင္ၿမိဳ႕ ေစတီျပင္၊ ဂူေတာင္မွ ေမာင္ေတာ ေတာင္ပိုင္း အငူေမာ္ ကားလမ္းမ်ားကိုလည္း ေဖါက္လုပ္လွ်က္ ရွိေနသည္။ မေကြးတိုင္းမွ ငသိုင္းေခ်ာင္း ကားလမ္းကိုပါ ေဖါက္လုပ္လွ်က္ရွိေၾကာင္း သတင္းရရွိသည္။ အဆိုပါ လမ္းေဖါက္လုပ္မႈမ်ားတြင္ ျပည္သူမ်ား လုပ္အားေပးေနၾကရ ေၾကာင္းသိရွိရသည္။

ရခိုင္ျပည္-ဘဂၤလာ ေပါင္းကူးကုန္သြယ္ေရးလမ္း (ယခုတဖန္ ရထားလမ္း) စတင္ေဖါက္လုပ္မည္ဆိုလွ်င္ ရခိုင္ျပည္သူမ်ားမွာ ေက်းရြာ ေျပာင္းေရြ႕ခံရမႈမ်ား၊ လယ္ယာေျမအသိမ္းခံရမႈမ်ား၊ ဘုရားပုထုိးဇာတီမ်ား အဖ်က္အဆီးခံရမႈမ်ား၊ ေပၚတာဆြဲခံရမႈ မ်ားအျပင္ အိုးအိမ္မဲ့ ဘ၀သို႔ က်ေရာက္ႏိုင္မည္ အေျခအေနမ်ားရွိသည္။

ဂစၧပသတင္းဌာန အေနျဖင့္ ရခိုင္ျပည္အမ်ိဳးသားေကာင္စီ (ANC)မွ အတြင္းေရးမႉး ခိုင္ျမ၀ါအား ရခိုင္ျပည္မွာ ျမန္မာ-ဘဂၤလာ ႏွစ္ႏိုင္ငံ အလြယ္တကူ သေဘာတူစာခ်ဳပ္ေတြအရ ေပါင္းကူးလမ္းစေဖါက္လုပ္ခ်ိန္နဲ႔ လမ္းေဖါက္ၿပီးေနာက္ပိုင္းမွာ ကုန္သယ္ယူ ေနခ်ိန္၊ ဘဂၤလီေတြ ေရအားလွ်ပ္စစ္ တည္ေဆာက္ေနခ်ိန္-ၿပီးခ်ိန္၊ ဘဂၤလီေတြ လယ္လုပ္ခ်ိန္-ကာလအရွည္၊ ဘဂၤလီေတြ သစ္စတင္ခုတ္ခ်ိန္-သစ္ျပဳန္း တီးခ်ိန္၊ ဘဂၤလီေတြ ငါးစဖမ္းခ်ိန္-ငါးမ်ိဳးျပဳန္းတီးခ်ိန္ စတဲ့ကာလေတြမွာ ရခိုင္လူထုေတြ ျဖစ္ေပၚခံစားလာဖို႔ လူမ်ိဳးေရာေႏွာမည့္ ဆိုးက်ိဳးနဲ႔ စစ္အုပ္စုအဖို႔ စီမံကိန္းေတြ ေအာင္ျမင္ဖို႔ အေျခအေနကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္ ရခိုင္ျပည္သူမ်ားကို သိခြင့္ရေစရန္ ရွင္းျပေစခ်င္ပါတယ္။”

“ဗမာစစ္အာဏာရွင္က ဘဂၤလာေဒ့ခ်္ႏိုင္ငံကို ရခိုင္ျပည္မွာရွိသမွ် ျမစ္ေခ်ာင္းေတြမွ ေရအားလွ်ပ္စစ္ထုတ္လုပ္ဖို႔၊ သစ္-၀ါးေတာ ေတြ ကိုခုတ္ဖို႔၊ လယ္ယာေျမေတြကို ငွားရန္းဖို႔၊ စတာေတြကို စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ပါတယ္၊ ဒါေပမဲ့ ဗမာစစ္အာဏာရွင္က ရရွိတဲ့ေငြ ေတြကို ရခိုင္ျပည္ သူေတြ အက်ိဳးရွိဖို႔၊ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးလုပ္ငန္းေတြမွာ မသံုးပါဘူး၊ အဲဒီေငြေတြနဲ႔ဘဲ ရခိုင္ျပည္သူေတြကို ဖိႏွိပ္ဖို႔၊ ဗမာစစ္အာဏာရွင္ေတြရဲ့ စစ္တပ္ကို တိုးခ်ဲ႕ၿပီးစစ္လက္နက္ပစၥည္းေတြကိုသာ ၀ယ္မွာျဖစ္ပါတယ္၊ ျမစ္ေခ်ာင္းေတြက ထုတ္လုပ္တဲ့ ေရအားလွ်ပ္စစ္ကိုလည္း ႏိုင္ငံျခားကိုသာ ေရာင္းမွာျဖစ္တဲ့အတြက္ ပိုင္ရွင္ရခိုင္ျပည္သူေတြသံုးစြဲခြင့္ ရမွာမဟုတ္ ပါဘူး၊ အရင္က လည္း ရခိုင္ျပည္ကထြက္တဲ့ သဘာ၀ဓါတ္ေငြ႔အပါအ၀င္ သယံဇာတပစၥည္း အမ်ိဳးမ်ိဳးကို ဗမာစစ္အာဏာရွင္ အစိုးရအဆက္ ဆက္က ႏိုင္ငံျခားကိုေရာင္းခဲ့ပါတယ္၊ ရခိုင္ျပည္သူေတြအတြက္ အက်ိဳးမရွိခဲ့ပါဘူး၊ အခုလည္း ရခိုင္ျပည္သူေတြက အရင္အတိုင္းဆင္းရဲၿမဲဆင္းရဲေနမွာဘဲ၊ ဒါေၾကာင့္မို႔ ဗမာစစ္အာဏာရွင္နဲ႔ ဘဂၤလာအစိုးရတို႔ ခ်ဳပ္ဆိုတဲ့ စာခ်ဳပ္တခ်ိဳ႕ကို ANCက ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ကန္႔ကြက္ေၾကာင္း ေျပာလိုပါတယ္။ ေဖါက္လုပ္ဖို႔သေဘာတူထားတဲ့ ႏွစ္ႏိုင္ငံ ေပါင္းကူလမ္းကိုေတာ့ မကန္႔ကြက္ပါဘူး၊ ေရအားလွ်ပ္စစ္ တည္ေဆာက္မည္စာခ်ဳပ္၊ လယ္ယာေျမ ငွားရန္းသည့္စာခ်ဳပ္၊ သစ္ခုတ္ခြင့္သေဘာ တူညီမႈတို႔ကို ကန္႔ကြက္ပါတယ္၊ နယ္စပ္လမ္းေတြ ေဖါက္လုပ္လာမည့္ အေပၚမွာမွာ လူထုတို႔၏ အိုးအိမ္ေျပာင္းေရြ႕မႈမ်ား၊ ေပၚတာခိုင္းေစမႈမ်ားအျပင္ စစ္တပ္က အမ်ိဳးသမီးေတြကို မုဒိမ္းက်င့္မႈေတြ ျဖစ္ေပၚလာမည္ကို မလုပ္မိေစဖို႔ စစ္အာဏာရွင္ကို တိုက္တြန္းလိုပါတယ္။”ဟု ဆရာ ခိုင္ျမ၀ါက ေျပာသည္။

ျမန္မာစစ္အုပ္စု အေနျဖင့္ ရခိုင္ျပည္သူမ်ားအေပၚ တစံုတရာ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကို လိုလားမႈမရွိသည့္ အာဏာရွင္စနစ္အရ လူမ်ိဳးျပဳန္းတီးေရး စီမံကိန္းျဖစ္သည္။ ၎တို႔အေနနန္႔ ရခိုင္ျပည္ႏွင့္ လူထုအေပၚ ဘဂၤလာ-ရခိုင္ျပည္ ႏွစ္ႏိုင္ငံ ေပါင္းကူလမ္း မႀကီး၊ ေရအားလွ်ပ္စစ္၊ လယ္ယာ (ဧက ၅၀၀၀၀)၊ သစ္၊ ငါး၊ စပါး၊ ၀ါး၊ င႐ုပ္ေကာင္းစိႏွင့္ တျခားေျမေပၚ-ေျမေအာက္ သယံဇာတမ်ားကို ၆ ႏွစ္မွ်ကာလအတြင္း ကုန္သြယ္လုပ္ပိုင္သယ္ယူပိုင္ခြင့္ အလြယ္တကူ သေဘာတူစာခ်ဳပ္မ်ား ျပဳလုပ္ျခင္း မ်ားကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ သြယ္၀ိုက္သည့္နည္းျဖင့္ ရခိုင္အမ်ိဳးသားမ်ား မ်ိဳးၿပိဳန္းေအာင္ စီမံလုပ္ေဆာင္ေနျခင္း ျဖစ္သည္။ ယခုလို လမ္းေဖါက္လုပ္မႈမွာ စစ္အုပ္စုအက်ိဳးအျမတ္သာ ျဖစ္ထြန္းလာမည္ျဖစ္ၿပီး ရခိုင္ျပည္ႏွင့္ ရခိုင္လူထုအတြက္ ကုန္းေကာက္စရာ တခုမွ်မက်န္ေအာင္ ဖန္တီးျခင္းမ်ားသာ ျဖစ္သည္ဟု ရခိုင္ျပည္ႏိုင္ငံေရး အဖြဲ႔အစည္းမ်ားက ဆိုသည္။

ရခိုင္အမ်ိဳးသမီးမ်ားအစည္းအ႐ံုး (RWU)မွ ေျပာရဲဆိုခြင့္ရွိသူ ဗဟိုေကာ္မတီ၀င္ ေစာမိမိသန္းက ေအာက္ပါအတိုင္း ေျပာသည္။

“RWUအေနနဲ႔ ဆက္စပ္ ၾကည့္ရသေလာက္ ဘဂၤလာ-ရခိုင္ျပည္ ေပါင္းကူးလမ္းေဖါက္မဲ့ အေပၚမွာ လမ္းနဲ႔နီးစပ္တဲ့ က်းရြာေတြက အမ်ိဳးသမီးေတြအတြက္ အႏၱရာယ္ ရွိလာမည့္ အေျခအေန ေတြ႔ရပါတယ္၊ အခုက ရခိုင္ျပည္ထဲမွာ ရခိုင္အမ်ိဳးသားေတြ လုပ္တဲ့အလုပ္ ေတြကို အမ်ိဳးသမီးေတြက လုပ္ေနရေတာ့ လမ္းေဖါက္လာရင္ အတင္းအဓမၼ လုပ္အားေပးတာေတြ ျဖစ္ေပၚလာမႈ ေတြမွာ အမ်ိဳးသမီး ေတြအေပၚ မုဒိမ္းမႈနဲ႔ တဆက္တည္းမွာ ကေလးေတြအေပၚမွာလည္း ထိခိုက္နစ္နာစရာ အမ်ားအျပားျဖစ္ေပၚ လာႏိုင္ပါတယ္၊ ေရအားလွ်ပ္စစ္ ဆည္ေဆာက္လုပ္ေရးေတြကိုလည္း ကန္႔ကြက္ပါတယ္၊ အဲတာေတြက သဘာ၀ပတ္၀န္က်င္မက ေဒသခံလူထုေတြကိုပါ သိပ္ၿပီးေတာ့ အႏၱရာယ္မ်ားတဲ့အတြက္ျဖစ္ပါတယ္၊ ဆည္ေတြေဆာက္လုပ္ဖို႔ RWUအေနနဲ႔ တားျမစ္ပါတယ္၊ ကန္႔ကြက္ပါတယ္။”

စစ္အုပ္စုသည္ ရခိုင္ျပည္မွ ေျမေပၚေျမေအာက္ သယံဇာတမ်ားကိုျပၿပီး ဘဂၤလာ အစိုးရအား နည္းမ်ိဳးစံုျဖင့္ ရခိုင္ျပည္ လက္နက္ကိုင္ ေတာ္လွန္ေရး အဖြဲ႔အစည္းမ်ားကို ၿဖိဳခြင္းရန္ ဖိအားေပးခဲ့မ်ားမႈ အေျမာက္အမ်ားရွိသည္။

ရခိုင္ျပည္-ဘဂၤလာ လမ္းယာယီစတင္ေဖါက္လုပ္မႈအား ၂၀၀၄ ခု၊ ဧၿပီလ ၄ ရက္ေန႔တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးႏွင့္ အဖြဲ႕၀င္ ၈ ဦးတို႔ ေရာက္ရွိခဲ့ၿပီး ဘဂၤလာတာ၀န္ရွိသူမ်ားႏွင့္ ေတြ႕ဆံုကာ ရခိုင္ျပည္နယ္စပ္ရွိ ေမာင္ေတာၿမိဳ႕နယ္ ေဘာ္လီေစ်းမွ ျပည္တြင္းသို႔ ၆၃ ကီလိုမီ တာ ရွည္လ်ားသည့္လမ္းႏွင့္ ဘဂၤလာဖက္ ရာမူးၿမိဳ႕နယ္မွ နယ္စပ္သို႔ ၄၀ ကီလိုမီတာႏွင့္ ထိုမွ ျမန္မာဖက္ ေဘာ္လီေစ်းသို႔ ၂၃ ကီလိုမီတာ ရွည္လ်ားသည့္ လမ္းတို႔အား အုပ္ျမစ္ခ်ေဖါက္လုပ္ရန္ စီစဥ္ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကရာ ဘဂၤလာဖက္မွ လမ္းၾကမ္းေဖါက္လုပ္ၿပီး လွ်က္ရွိေနၿပီးျဖစ္သည္။

လြန္ခဲ့ေသာ ၂၀၀၄ ခုႏွစ္က ျမန္မာ-ဘဂၤလာ ႏွစ္ႏိုင္ငံ အႀကီးအကဲမ်ား အေနျဖင့္ အဆိုပါ လမ္းၾကမ္းေဖါက္လုပ္ရာတြင္ တာကာေငြ ၉၈ ကုေဋမွ ကုေဋ ၁၂၀ ေက်ာ္အထိ ကုန္က်မည္ဟု ယာတားထားရွိခဲ့ၾကသည္။

ထိုအခ်ိန္ကတည္းက ဘဂၤလာဖက္မွ အေကာင္အထည္ေဖၚသည့္ အေနျဖင့္ ရာမူး၊ အိုခီးယားမွတဆင့္ နယ္စပ္အဆံုးေတာင္ၿပိဳထိ ၂၀၀၅ ခု၊ ေဖေဖၚ၀ါရီလ ၂၅ ရက္တို႔တြင္ လမ္းၾကမ္းေဖါက္လုပ္မႈကိုမူ ျပဳလုပ္ၿပီးစီးခဲ့ေသာ္လည္း ျမန္မာဖက္မွမူ အခုအခ်ိန္ထိ တစံုတရာ နယ္စပ္လမ္းၾကမ္း ျပဳလုပ္ေနသည္ကို မေတြ႕ရေသးေခ်။

လြန္ခဲ့ေသာ ၂၀၀၁ မွ ၂၀၀၉ ခုႏွစ္အထိ အဆိုပါ ႏွစ္ႏိုင္ငံနယ္စပ္တေလွ်ာက္ လမ္းၾကမ္းေဖါက္လုပ္ရာတြင္ ကုန္က်မည့္ ေငြမ်ားကို ဘဂၤလာဖက္မွ အကုန္အက်ခံမည္ဟု သေဘာတူခဲ့ၾကသည္။

ဘဂၤလာေဒ့ခ်္ႏိုင္ငံ အေနျဖင့္ ျမန္မာ-ဘဂၤလာ ႏွစ္ႏိုင္ငံ ေပါင္းကူလမ္းေဖါက္လုပ္မည့္ စီမံကိန္း သေဘာတူညီခ်က္မ်ား အေပၚ အလွ်င္အျမန္ ေဖါက္လုပ္ရန္စိုင္းျပင္းလွ်က္ရွိေနၿပီး၊ ဘဂၤလာဖက္မွ တာ၀န္ရွိသူမ်ား အေနျဖင့္ ျမန္မာအာဏာပိုင္မ်ားကို လံုး၀အားတက္သေရာမရွိေၾကာင္း ဘဂၤလာေဒ့ခ်္ႏုိင္ငံ သတင္းစာမ်ားတြင္ အႀကိမ္ႀကိမ္ ေဖၚျပခဲ့သည္။

No comments:

Post a Comment