မိန္းခြန္း
(၅)
ဒီမိုကေရစီတြင္ နိုင္ငံေရးပါတီမ်ား၏
အခန္းက႑မ်ားကို ေဖၚျပျခင္း
ၾကီးမားက်ယ္ျပန္႔သည္႔ မည္႔သည္႔လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတြင္မဆို
လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္သည္ အမ်ားျပည္သူ လူထု၏ဘဝကို ၾသဇာမေညာင္းနိုင္ပါ။ သို႔ေသာ္ထိုသူသည္
အျခားလူတစ္ခ်ိဳ႕နန္႔ ေပါင္းစည္း၍ လူအမ်ား၏ဘဝ အေပၚၾသဇာသက္ေရာက္မႈကိုျပဳလုပ္နိ ုင္ပါသည္။
နိုင္ငံေရးပါတီမ်ားသည္ နိုင္ငံေရးရာထူးဌာနသႏၱရနန္႔ မိမိ၏ ၾသဇာသက္ေရာက္မႈတိကို ရဟိန္႔ရန္
မိမိနန္႔အျမင္တူသည္႔ လူပုဂၢိဳလ္မ်ားအား အမ်ားအက်ိဳးေဆာင္ရြတ္နိုင္ရန္ စည္းရံုးသိမ္းသြင္း၍
လႈပ္ရွားမႈတစ္စံုတစ္ရာကို ျပဳလုပ္ၾကပါသည္။ ဤအစုအရံုးပါတီမ်ားသည္ အမႈကိစၥအဝဝတိ ကို ျပဳလုပ္ေဆာင္ရြတ္ၾကပါသည္။
ရြီးေကာက္ပြဲမ်ားတြင္ ၄င္းတိသည္ မဲဆႏၵသွ်င္တိအား စည္းရံုးၾကသည္။ လက္ခံက်င္႔သံုးမည္႔
ဗ်ဴးဟာမ်ားကို အမ်ားသေဖာေပါက္နားလည္လာရန္ သွ်င္းျပပီးျပီး ရြီးခ်ယ္မႈမ်ားမွန္ကန္ လာေအာင္
အေထာက္အကူျပဳၾကပါသည္။ အာဏာရနိုင္ငံေရးပါတီမ်ားသည္ နိုင္ငံေရးအာဏာရဟိန္႔ျပီးေနာက္ မိမိပါတီကလက္ခံထားသည္႔
နည္းဗ်ဴဟာမ်ားကို ေအာင္ျမင္စြာအေကာင္အထည္ေဖၚရာတြ င္ ျပည္သူလူထု အမ်ား၏ ေထာက္ခံအားပီးမႈမ်ား
ရဟိန္႔နိုင္ေအာင္လည္း စည္းရံုးသိမ္းသြင္းပီးၾကပါသည္။
တရားမွ်တသည္႔ ယွဥ္ျပိဳင္မႈ
လြတ္လပ္ျပီးတရားမွ်တေသာ ရြီးေကာက္ပြဲတရပ္တြင္
မဲဆႏၵသွ်င္တိ၏ မဲပီးေထာက္ခံမႈမ်ား အေပၚမူတည္၍ နိုင္ငံေရးပါတီတိ၏ ေအာင္ျမင္မႈ၊ မေအာင္ျမင္မႈနန္႔
ရဟိန္႔လာသည္႔ ေထာက္ခံမႈကိုဆက္လက္ထိန္းသိမ္းနိ ုင္ျခင္း တိအေပၚ သတ္မွတ္တည္ဟိန္႔ပါသည္။
ထုိ႔ေၾကာင္႔ နိုင္ငံေရးပါတီတိသည္ မိမိရို႕ပါတီ၏ လုပ္ငန္းအစီအစဥ္မ်ား နန္႔ ရြီးေကာက္ပြဲတြင္
ဝင္ေရာက္ယွဥ္ျပိဳင္မည္႔ ပါတီကိုယ္စလွယ္မ်ား ရြီးခ်ယ္ရာတြင္ လူအမ်ား၏စိတ္ဆႏၵနန္႔ မဆန္႔က်င္လားေအာင္
အထူးဂရုစိုက္ရပါသည္။ ဤအခ်က္အလက္မ်ားကို လ်စ္လွ်ဴရႈ ဥပကၡာျပဳပါက အမ်ား၏ ေထာက္ခံမႈမွာ
ဖက္ေျပာင္းလားနိုင္ေၾကာင္းကို စိုးရိမ္ၾကရပါသည္။ မဲဆႏၵသွ်င္မ်ား ဖက္ေျပာင္းရာတြင္ ၄င္းတိ၏
စိတ္ဆႏၵကို အေကာင္အထည္ေဖၚပီးနိုင္စြမ္းဟိန္ ႔သည္႔ အတိုက္အခံပါတီတစ္ခု မဟိန္႔နိုင္သည္႔အျခီအနိန္
မ်ိဳးတြင္ ပါတီသစ္မ်ားေပၚေပါက္လာတက္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ နိုင္ငံေရးပါတီမ်ားသည္ အစိုးမ်ားအေပၚ
ျပည္သူ လူထု၏ ယံုၾကည္မႈနန္႔ ၾသဇာေညာင္းမႈတိကို အစဥ္ၾကပ္မက္လားရ၏။ ရြီးေကာက္ပြဲတြင္
ယွဥ္ျပိဳင္မႈမ်ားအတြက္ လိုအပ္အခြင္႔အလမ္းတူညီမႈဟိန္႔နိ န္မွသာ နိုင္ငံေရးပါတီမ်ားသည္
မိမိ၏အထက္ေဖၚျပပါ တာဝန္ဝတၱရားမ်ားကို တိက်မွန္ကန္စြာ ထမ္းေဆာင္ေက်ပြန္နိုင္ပါသည္။ နိုင္ငံေရးပါတီမ်ားသည္ အစိုးရပိုင္အခြင္႔အလမ္းမ်ားကို ရြီးေကာက္ပြဲတြင္
မတရားသံုးစြဲလားလွ်င္ မွန္ကန္၍တရားမွ်တသည္႔ ရြီးေကာက္ပြဲမ်ိဳး ျဖစ္မလာနိုင္ပါ။ ထို႔ေၾကာင္႔
ရြီးေကာက္ပြဲဝင္လာသည္႔ နိုင္ငံေရးပါတီမ်ားအတြက္ စည္းရံုးေရးကို အေထာက္အကူျပဳသည္႔ အခြင္႔အလမ္းမ်ား
တူညီမႈဟိန္႔နိုင္ရန္ အထူးဂရုစိုက္ပီးရမည္႔ အမွန္တရားမ်ားျဖစ္ၾကပါသည္။ သို႔ျဖစ္ပါ၍ ရြီးေကာက္ပြဲမ်ား
က်င္႔ပသည္႔ အခ်ိန္ကာလာမ်ား၌ အာဏာရပါတီသည္ အစိုးရပိုင္ရုပ္ဝတၳဳပစၥည္းနန္႔ ယႏၱရားမ်ားကို
အထူးအခြင္႔ အေရးတရပ္မ်ားအနိန္ျဖင္႔ သံုးစြဲမႈျပဳလားျခင္းကို အထူးသတိထားေသွ်ာင္ရၾကည္ရပါသည္။
ပါတီစည္းရံုးေရး ကိစၥရပ္မ်ားကို အစိုးရကိစၥရပ္မ်ားနန္႔ မေရာေနွာဘဲျခားထားသင္႔သည္။
နိုင္ငံေရးပါတီမ်ား၏
ရြီးခ်ယ္မႈဆိုင္ရာ ပြင္႔လန္းသည္႔ ယွဥ္ျပိဳင္မႈမ်ားမွာ ဒီမိုကေရစီ၏ မဟိန္႔မျဖစ္ေသာ အစိတ္အပိုင္းတစ္ခုျဖစ္သည္။
သို႔ေသာ္ ထိုအရာသည္ပင္ ဤစနစ္၏ အားနည္းခ်က္တစရပ္လည္းျဖစ္သည္။ အစိုးရအဖြဲ႔တြင္ ရာထူးဌာနသႏၱရမ်ားကို
လက္ကိုင္ရဟိန္႔နိုင္ရန္ယွဥ္ျပိဳ င္မႈတိက လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတြင္ အုပ္စုဖြဲ႔ျခင္း ၊ကြဲျပားမႈေပၚေပါက္ျခင္း
စသည္တိကိုေပၚေပါက္စီပါသည္။ ယွဥ္ျပိဳင္မႈတြင္ ပါဝင္ယွဥ္ျပိဳင္ၾကသည္႔ ကိုယ္စလွယ္ မ်ားတိက
ေအာင္ျမင္မႈရစီျခင္းငွါ မိမိရို႕၏ စြမ္းရည္အမ်ိဳးမ်ိဳးတိကို ထုတ္သံုးရပါသည္။ သို႔ျဖစ္ေသာေၾကာင္႔
ယွဥ္ျပိဳင္မႈမ်ား၌ သွ်ံဳးၾကသည္႔ ကိုယ္စလွယ္မ်ား၊ နိုင္ငံေရးပါတီမ်ားနန္႔ ၄င္းတိအားေထာက္ခံအားပီးၾကသည္႔
မဲဆႏၵသွ်င္မ်ားရို႕က ၄င္းရို႕တိအေရးနိမ္႔လားရျခင္း၏ တန္ဖိုးကို ၄င္းရို႕တိ ပီးဆပ္နိုင္သည္ထက္မၾကီးစီရန္
အျမဲ တမ္းသတိထားရမည္႔အခ်က္ပင္ျဖစ္သည္ ။ ရြီးေကာက္ပြဲ၌ အေရးသွ်ံဳးနိမ္႔လားသူမ်ားသည္ လံုးဝစိတ္ဓါတ္က်
ဆင္းျပီး ေနာက္ထပ္ရြီးေကာက္ပြဲမ်ားကို ဥပကၡျပဳလားမည္႔အျခီအနိန္မ်ိဳး မေပၚေပါက္လာမွသာ
ဒီမိုကေရစီကို ရွင္သန္နိုင္စီမည္။ ရြီးေကာက္ပြဲတစ္ခုတြင္ သွ်ံဳးလားေသာ္လည္း ေနာက္ထပ္လာမည္႔ရြီးေကာက္ပြဲတြင္
၄င္းရို႕တိ ေအာင္ျမင္မႈလံုးဝရဟိန္႔နိုင္လိ႔ မည္ဟူေသာစိတ္ဓါတ္မ်ိဳးက ဆက္လပ္ရွင္သန္နိန္ရန္
အေရးၾကီးလွပါသည္။ ရြီးေကာက္ပြဲတြင္သွ်ံဳးေသာ္လည္း ယင္းအတိုက္ခံတိမွာ မိမိရို႕စည္းရံုးပိုင္ခြင္႔၊
အစိုးရအားေဝဖန္ပိုင္ခြင္႔နန္႔ ၄င္းရို႕တိလႈပ္ရွားပိုင္ခြင္႔မ် ားသည္ ၄င္းရို႕တိလက္ထက္၌
အျမဲတမ္းဟိန္႔နိုင္စီရမည္။
မိန္းခြန္း (၆)
ဒီမိုကေရစီတြင္သတင္းဌာနမ်ား(မီ ဒီယာ)က
အဇာတြက္ျဖစ္လို႔ အေရးၾကီးပါသလဲ
မည္႔သည္႔အုပ္ခ်ဳပ္မႈစနစ္ပင္ျဖစ္ စီ
အစိုးရတိက မိမိရို႕လက္ခံက်င္႔သံုးသည္႔မူဝါ ဒသေဖာထားမ်ားကို ျပည္သူ လူထုကလက္ခံေထာက္ခံလာေအာင္
လုပ္စျမဲပင္ျဖစ္သည္။ မ်ားျပားေသာ တိုင္းသူျပည္သားမ်ားအထိ မိမိရို႕၏ လုပ္ငန္းကိုင္ခန္း
သို႔မဟုတ္ မူဝါဒသေဖာမ်ားကိုေရာက္ေစရန္၊ အစိုးရတိသည္ သတင္းဌာနမ်ားကို မျဖစ္အနိန္ အသံုးျပဳအပ္ပါသည္။
သို႔ျဖစ္ပါ၍ ေဒနိန္႔ကမၻာတြင္ သတင္းဌာနမ်ား(မီဒီယာ)မွာ အလြန္အေရးပါပါသည္။ ဒီမိုက ေရစီနိုင္ငံမ်ားတြင္
မီဒီယာက အစိုးရ၏မူဝါဒသေဖာနန္႔ လုပ္ငန္းကိုင္ခန္းမ်ားကိုသာ ဝါဒျဖန္႔ပီးျခင္းသက္သက္ မဟုတ္ဘဲနန္႔
အစိုးရ၏လုပ္ရည္ကိုင္ရည္အားနည္း ခ်က္မ်ားကိုလည္း သတင္းထုတ္ျပန္အသံလႊင္႔သြားၾကပါ သည္။
အစိုးရ၏လုပ္ငန္းအစီအစဥ္မ်ားကို စံုစမ္းစိစစ္ၾကသည္႔အျပင္ သတင္းမီဒီယာတိက ျပည္သူလူထုအား
အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာအေရးၾကီးသတင္းမ်ာ း နိန္႔စဥ္နန္႔အမွ်သိဟိန္႔လာေအာင္ လုပ္ပီးၾကပါသည္။ ထို႔အျပင္
နိုင္ငံေရး၊ အၾကံဖလွယ္ေရးတိမ်ားကိုလည္း အခ်ိန္အခါအားေလွ်ာ္စြာ စီမံေဆာင္ရြတ္ပီးၾကပါသည္။
ထို႔အျပင္ ျပည္႔သူဆႏၵ ကိုလည္း အုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားထံေရာက္ေအာင္ သယ္ေဆာင္ရာတြင္လည္း မ်ားစြာအသံုးဝင္ၾကပါသည္။
သတင္းေထာက္မ်ားသည္
ေလာကေစာင္႔ျဖစ္၏
အစိုးရတိုင္းသည္
မိမိရို႕လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြတ္မႈ အခ်ိဳ႕ကို လွ်ိဳ႕ဝွက္ထားတက္သည္။ အုပ္ခ်ဳပ္မႈယႏၱရား၏ ျပည္႔သူ႔ဆက္ဆံေရး
အလြန္အားသန္ေလ႔ဟိန္႔ၾက၏။ ထိုအျခီအနိန္မ်ိဳးေအာက္တြင္ သတင္းျပန္ၾကားေရးဌာန၏ အလုပ္မွာ
အေရးၾကီးလွပါသည္။ အုပ္ခ်ဳပ္သည္႔ အစိုးရတိသည္ မိမိရို႕လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြတ္မႈမ် ားအတြက္
ျပည္႔သူ႔ရွိေမွာက္တြင္ တာဝန္ခံရမည္။ အုပ္ခ်ဳပ္သည္႔ ယႏၱရားက ျပဳလုပ္ေဆာင္ရြတ္သည္႔ ေဆာင္ရြတ္ခ်က္မ်ား
ကို ျပည္သူရို႕တိက သိျပီးထားျခင္းမဟိန္႔ပါက သက္ဆိုင္ရာအစိုးရမွ ျပည္သူထံတာဝန္ခံမႈ ဟိန္႔၊မဟိန္႔ကို
အဇာပိုင္သိၾကရမည္နည္း။ ျပည္သူမ်ားလည္း အစိုးရတိ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြတ္သည္႔ ေဆာင္ရြတ္မႈမ်ားကို
သိဟိန္႔နိုင္ရန္ အခြင္႔အေရးဟိန္႔မွလည္းျဖစ္နိုင္ သည္။ သတင္းမီဒီယာတိက တစ္ဦးတစ္ေယာက္၏
ပုဂၢိဳလ္ေရး တြင္ဝင္ေရာက္ၾကည္႔ရႈရန္မသင္႔၊ သို႔ေသာ္အမ်ားအက်ိဳးနန္႔ သက္ဆိုင္နိန္သည္႔
ကိစၥမ်ားကို သိထားရေအာင္ လုပ္ပီးျခင္းသည္ သတင္းေထာက္မ်ား၏ တာဝန္ျဖစ္ပါသည္။ အမ်ားအက်ိဳးျပဳ
အက်ိဳးပ်က္စီသည္႔ သတင္းမ်ိဳး မ်ားကို သိထားရမည္႔အခြင္႔အေရးအာဏာသည္ ျပည္သူထံမွာအျပည္႔အဝဟိန္႔ပါသည္။
ဤသို႔ေသာ အျခီအနိန္ နန္႔အခြင္႔အေရးဟိန္႔မွသာ သတင္းေထာက္မ်ားသည္ ၄င္းတိ၏ေလာကေစာင္႔ တာဝန္ကို
အဓိပၸါယ္ဟိန္႔ေအာင္ ေက်ပြန္လိ႔မည္။
ပြင္႔လင္းးသည္႔
အျခီအတင္ေဆြးေႏြးမႈ
သတင္းနန္႔ျပန္ၾကားေရးဌာနတိက ျပည္သူလူထုအား လြတ္လပ္စြာသတင္းရဟိန္႔ေရးကို
ေဆာင္ရြတ္ပီးသည္႔ အျပင္ နိုင္ငံသားမ်ားအား တာဝန္ဟိန္႔နိုင္ငံေရးေဂါင္းေဆာ င္ရို႕တိအား
နို္င္ငံသားမ်ားက အမ်ားရွိေမွာက္တြင္ ပြင္႔လင္းစြာ မိန္းျမန္းခြင္႔ဟိန္႔ေအာင္လည္း ဖန္တီးပီးၾကပါသည္။
ထို႔အျပင္ ျပည္သူတိ၏ စိတ္ဆႏၵကို အစိုးထံ ေပါက္ေရာင္ေအာင္ ေဆာင္ရြတ္ပီးၾကသည္။ သတင္းနန္႔ျပန္ၾကားေရးလုပ္ငန္းဌာ နမ်ားက
အထက္ေဖၚျပပါနည္း နာမ်ားကို သံုးစြဲ၍ ျပည္သူလူထုနန္႔ ျပည္သူ႕လြတ္ေတာ္ေဆာင္ရြတ္မႈမ်ား ကို
စံုစမ္းစိစစ္ရာ၌ အေထာက္အကူျပဳ နိုင္ပါသည္။
သတင္းနန္႔
မီဒီယာ၏ လြတ္လပ္မႈ
အျခီခံဒီမိုကေရစီက်သည္႔
လုပ္ငန္းေဆာင္ရြတ္မႈမ်ားကို ေဆာင္ရြတ္ရာ၌ သတင္းနန္႔မီဒီယာ၏ လြတ္လပ္မႈ သည္အေရးၾကီးဆံုးျဖစ္သည္။
အစိုးရကေသာ္လည္းေကာင္း၊ ပုဂၢလိကေသာ္လည္းေကာင္း၊ မည္သည္႔ဖိအားပီး မႈမ်ိဳးမွ သတင္းနန္႔မီဒီယာဌာနတိက
လြတ္ကင္းနိန္မွသာလွ်င္ မိမိရို႕တာဝန္ကို မွန္ကန္စြာ ထမ္းေဆာင္နိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ၏
ဖိအားကို ကန္႔သတ္နိုင္ရန္ နည္းလမ္းနွစ္သြယ္ဟိန္႔ပါသည္။ နည္းလမ္းတစ္ခုမွာ အစိုးပိုင္
သတင္းနန္႔မီဒီယာအား လြတ္လပ္သည္႔ ဘုတ္အဖြဲ႕ သို႔မဟုတ္ ေကာ္မခ်င္အဖြဲ႔လက္ေအာက္တြင္ ထားဟိန္႔ရန္နန္႔
ပုဂၢလိကပိုင္သတင္းနန္႔ မီဒီယာဌာနအၾကား ယွဥ္ျပိဳင္မႈစနစ္ထည္ေထာင္ပီးရန္ တိျဖစ္သည္။
ၾသဇာၾကီးမားသူမ်ား၏ကိုယ္က်ိဳး အတၱမွ
မီဒီယာကို ကာကြယ္နိ္ုင္ရန္ မီဒီယာဆိုင္ရာ ထိန္းခ်ဳပ္မႈကို ကန္႔သတ္နိုင္ပါသည္။ ထို႔အျပင္
အျခားနည္းလမ္းအခ်ိဳ႕ကိုလည္း အသံုးျပဳနိုင္ၾကပါသည္။သို႔ေသာ္ ဤနည္းလမ္း အမ်ိဳးမ်ိဳးကို
အသံုးျပဳေဆာင္ရြတ္ၾကေသာ္လည္း သတင္းနန္႔မီဒီယာဌာနတိမွာ မိမိရို႕၏ တာဝန္ကိုတိက်စြာ ဒီမိုကေရစီက်က်ေဆာင္ရြတ္နိုင္ပါ ေၾကာင္းကို
အာမ မခံနိုင္ပါ။ ဤအရာသည္ သတင္းစာဆရာမ်ား၊ စာတည္းမ်ား၊ ထုတ္လုပ္တင္ဆက္သူမ်ားရို႕တိက
မိမိရို႕၏အလုပ္အကိုင္အေပၚတြင္ ဇာအဆင္႔အထိသစၥာခံမႈ ဟိန္႔၊မဟိန္႔အေပၚ မ်ားစြာမူတည္နို္င္ပါသည္။
ထို႔အျပင္ မီဒီယာသမားမ်ားက ၄င္းရို႕၏လုပ္ငန္းနယ္ပယ္တြင္ ဒီမိုကေရစီ၏ အေရးၾကီးပံုအသိစိတ္ဓါတ္လည္း
လိုအပ္ေပလိ႔မည္။
မိန္းခြန္း(၇)
ကိုယ္စားျပဳဒီမိုကေရစီအုပ္ခ်ဳပ္ ေရးစနစ္ကိုလစ္ဘရယ္ဒီမိုကေရစီအု ပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ဟု
အဇာအတြက္ေၾကာင္႔ေခၚရပါသနည္း
ဤသို႔ေခၚရျခင္း၏ ပဌမဆံုးအေၾကာင္းအရင္းမွာ
ဒီမိုကေရစီနိုင္ငံမ်ားျဖစ္ၾကသည္ ႔ အေနာက္နိုင္ငံ အမ်ားအျပားတိသည္ ဒီမိုကေရစီမ်ားမျဖစ္ခင္
လစ္ဘရယ္အုပ္ခ်ဳပ္မႈမ်ိဳးစနစ္ျ ဖင္႔ ျဖတ္သန္းခရသည္။ တစ္မ်ိဳးဆို ပါလွ်င္ ယင္းနိုင္ငံမ်ားတြင္
အရြယ္ေရာက္သူမ်ား မဲဆႏၵပီးပိုင္ခြင္႔ဟိန္႔စီရမည္ သို႔မဟုတ္ အမ်ားျပည္သူလူထု ကိုယ္စားျပဳသည္႔
နိုင္ငံေရးပါတီမ်ားေပၚတြန္းမလာ ခင္ ယင္းနိုင္ငံမ်ားတြင္ လစ္ဘရယ္က်ေသာ အျခီခံဥပေဒမ်ား
နန္႔အညီ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအစီအစဥ္မ်ားေပၚေပါ က္ရခပါသည္။ ယင္းအျခီခံအစီအစဥ္မ်ား၏ အဓိကအခ်က္အလက္
မ်ားမွာေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္ပါသည္ ။
အစိုးရနန္႔
အလုပ္အမႈေဆာင္အဖြဲ႔တိမွာ ျပည္သူလူထုမွရြီးခ်ယ္ခန္႔ထားသည္ ႔ ပါလီမန္မွ ျပဌာန္းပီးထား
သည္႔ဥပေဒအတိုင္း တိုင္းနိုင္ငံကို အုပ္ခ်ဳပ္ရပါသည္။ (တစ္နည္းအားျဖင္႔ ဥပေဒစိုးမိုးမႈ
ဟိန္႔သည္)။ နိုင္ငံသူ နိုင္ငံသားတိုင္းမွာ ဥပေဒ၏ကာကြယ္ေစာင္႔ေသွ်ာက္မႈနန္႔ ခံစားစံစားပိုင္ခြင္႔မ်ားကို
အာမခံထားသည္။ ထို႔အျပင္ လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖၚေျပာဆိုခြင္႔၊ စုစည္းပိုင္ခြင္႔နန္႕ နိုင္ငံအတြင္းတစ္နိန္ရာမွ
တစ္နိန္ရာသို႔ လြတ္လပ္စြာလား လာပိုင္ခြင္႔မ်ားပီးထားသည္။
တရားစီရင္ေရးအာဏာကို
တရားဥပေဒနန္႔ ကိုယ္ပိုင္အခြင္႔အာဏာမ်ားကို ေစာင္႔ေသွ်ာက္ပီးရန္ တာဝန္ ခံမႈဟိန္႔နိုင္စီရန္
ဥပေဒျပဳလြတ္ေတာ္နန္႔ ပါလီမန္လြတ္ေတာ္နွစ္ရပ္စလံုးမွ ဟန္႔တားမႈတစ္စံုတစ္ရာ မျပဳလုပ္
နိုင္ေအာင္ လြတ္လပ္ခြင္႔ပီးထားသည္။ အရြယ္ေရာက္သူ နိုင္ငံသားတိုင္း မဲဆႏၵပီးပိုင္ခြင္႔ဟိန္႔သည္႔
စနစ္မ်ိဳးနန္႔ အမ်ားျပည္သူလူထုအား အျမစ္မတြယ္ကပ္ခသည္႔နုိုင္ငံမ်ား တြင္ ကိုယ္စားျပဳဒီမိုကေရစီစနစ္္ကို
က်င္႔သံုးခရာ တြင္မ်ားစြာေသာအခက္အခဲတိနန္႔ ရင္ဆိုင္ခရေၾကာင္းသမိုင္းက သက္သီခံထားပါေၾကာင္း
တြိဟိန္႔နိ္ုင္ပါသည္။
ဥပေဒ၏စိုးမိုးမႈ
ကိုယ္စားျပဳဒီမိုကေရစီစနစ္ကို
လစ္ဘရယ္ဒီမိုကေရစီဟုေခၚရျခင္း၏ ဒုတိယအေၾကာင္းအရင္းမွာ အျခီခံ ဥပေဒမ်ားျပဌာန္းျပီး အုပ္ခ်ဳပ္ရသည္႔စနစ္နန္႔
ဒီမိုကေရစိစနစ္တိကို ခြဲျခား၍မရနိုင္ပါ။ ၄င္းတိမွာ အျပန္အလွန္မွီ တြယ္ထားသည္႔ စနစ္မ်ိဳးျဖစ္သည္။
လက္ဟိန္႔ေခတ္ကာလတြင္ အစိုးရမ်ားလက္ထက္၌ အာဏာၾကီးမားစြာ တည္ဟိန္႔သည္။ ယင္းအစိုးရအေပၚဥပေဒ၏
ကြပ္ကဲမႈမွာ ယင္းအစိုးရ၏လက္ေအာက္တြင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခံနိန္ရသည္႔ ျပည္သူလူထုမ်ားကဲ႔သို႔ပင္
ဟိန္႔ရမည္။ ၄င္းတိအေပၚတရားဥပေဒ၏ ကြပ္ကဲမႈေလွ်ာ႔ယြင္းလားသည္ျဖစ္ စီ၊ ကင္းမဲ႔လားသည္ျဖစ္စီ၊
ၾကီးမားသည္႔ဆိုက်ိဳးမ်ား အႏၱရယ္မ်ားျဖစ္ေပၚနိုင္ပါသည္။ အစိုးရမ်ားသည္ ဥပေဒတစ္စံု တစ္ရပ္ကို
ျပဌာန္းရာတြင္ ပါလီမန္၏သေဖာတူညီမႈ ရရန္မလိုအပ္ေသာ္လည္းေကာင္း ယင္းအစိုးရအဖြဲ႔သည္ အမ်ားျပည္သူလူထု၏
လြတ္လပ္ခြင္႔ကို ေလးစားမႈမဟိန္႔လွ်င္ ထိုသို႔ေသာ အစိုးရမ်ားအေပၚ ျပည္သူလူထု၏ ထိန္းကြပ္မႈသည္
ယိုယြင္းလားနိုင္ျပီး အစိုးရမ်ားမွာ လုပ္ခ်င္ရာလုပ္လားနိုင္ပါသည္။ ဒီမိုကေရစီစနစ္မွာ
ျပည္သူလူထု၏ေတာင္းဆိုခ်က္အတိုင္ း ျဖည္႔စြပ္ပီးနိုင္စြမ္းဟိန္႔ျ ခင္း၊ သို႔မဟုတ္ အခ်ိန္ကာလအနည္းငယ္အတြင္း
ျဖည္႔စြပ္ပီးနိုင္ျခင္းတိကို အစဥ္သျဖင္႔ေဆာင္ရြတ္ပီးသည္႔ စနစ္မ်ိဳးမဟုတ္ပါ။ ဒီမိုကေရစီစနစ္မွာအစိုးရမ်ားအေ ပၚ
ျပည္သူလူထု၏ ၾသဇာထိန္းကြပ္မႈကို အဆက္မျပတ္ဟိန္႔နိုင္စီရန္ ပရဂုဏ္နန္႔ ပတ္ဝန္းက်င္တစ္ခုကို
ဖန္တီးပီး သည္႔စနစ္ျဖစ္သည္။ ဤစနစ္တြင္ တရားဥပေဒတိ၏စိုးမိုးမႈ ျပည္သူ႔လြတ္ေတာ္ ဥပေဒျပဳလြတ္ေတာ္နန္႕
လြတ္လပ္သည္႔တရားစီရင္မႈအၾကား၊ အခြင္႔အာဏာမ်ားကို သင္႔တင္႔ေလွ်ာက္ပတ္စြာ ခြဲဝီျခင္းနန္႔
လူပုဂၢိဳလ္တစ္ ဦးစီ၏ ပိုင္ဆိုင္ခြင္႔မ်ားကို အလြဲမေသြအာမခံရပါသည္။
အျခီခံဥပေဒနန္႔
ဒီမိုကေရစီ
အျခီခံဥပေဒဆိုသည္မွာ
နိုင္ငံေတာ္၏ ျပႆနာမ်ိဳးစံုနန္႔ ဒီမိုကေရစီ၏ အစိတ္အပိုင္းအားလံုးတိကို ေစာင္႔ေသွ်ာက္မႈပီးထား၍
နိုင္ငံသားမ်ားတိ၏ အခြင္႔အာဏာနန္႔ နိုင္ငံေတာ္၏အစိတ္အပိုင္းအားလံု းတိ၏ အခြင္႔အာဏာနန္႔
တာဝန္ဝတၱရားမ်ားကို ရီးသားေဖာ္ျပထားသည္။ အေရးၾကီးေသာ ပဋိညာဥ္တစ္ခု ျဖစ္ပါသည္။ ယင္းအျခီခံဥပေဒကို
အမ်ားသေဖာေပါက္နားလည္လြယ္သည္႔ စကားလံုးျဖင္႔သွ်င္းလင္းျပတ္သား စြာ ရီသားရ ပါသည္။ နိုင္ငံေတာ္၏အျခီခံဥပေဒမွာ
နိုင္ငံေတာ္တြင္ အထြဋ္အထပ္ျဖစ္သည္။ ျပည္သူ႔ကိုယ္႕စလွယ္မ်ားသည္ နိုင္ငံေတာ္၏ အျခီခံဥပေဒကို
သစၥခံလားရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း က်မ္းက်ိန္ရျခင္းသည္ ထိုအျခီဥပေဒ၏ အေရးၾကီး ေၾကာင္းကိုေဖၚျပနိန္ပါသည္။ထို႔ အျပင္
အျခီခံဥပေဒတြင္ျပင္ဆင္ခ်က္တစ္စံ ုတစ္ရာကိုျပဳလုပ္ရာတြင္အစိုး ရသည္ ျပဳခ်င္တိုင္းျပဳလုပ္၍
မရနိုင္ပါ။ ၾကိဳတင္သေဖာတူထားသည္႔ ျပည္သူ႔လြတ္ေတာ္ကိုယ္စလွယ္ဦးေ ရနန္႔အညီ သေဖာတူညီေထာက္ခံမႈရဟိန္႔မွသာ
ျပည္သူလူထုမ်ားအၾကားလုိအပ္သည္႔ အထူးဆႏၵမဲရဟိန္႔ေကာက္ခံမွသာ ျပင္ဆင္၍ရနိုင္ေၾကာင္းကို
ေထာက္ရႈျခင္းျဖင္႔ အျခီခံဥပေဒ၏အေၾကာင္းကို နားလည္သိဟိန္႔နိုင္ပါသည္။ ထုိ႔အျပင္ လြတ္လပ္သည္႔တရားစီရင္မႈဟိန္႔မွ
၄င္းအျခီခံဥပေဒကို နိုင္ငံေတာ္၏ ကိစၥအဝဝ၌ တိက်စြာက်င္႔သံုး လားရန္ အျပည္႔အဝခံယူထားျပီး
ေစာင္႔ေသွ်ာက္လားမည္႔စိတ္ဓါတ္မ် ိဳးကို အဆင္သျဖင္႔နိုးနိုးၾကားၾကား မြီးထား မွသာ ျဖစ္နိုင္ပါသည္။
No comments:
Post a Comment