Thursday, May 19, 2011

ရခိုင္ျပည္အမ်ိဳးသားညီညြတ္ေရး ေသာ့ခ်က္ျပႆနာမ်ား

ရခိုင္ျပည္အမ်ိဳးသားညီညြတ္ေရး ေသာ့ခ်က္ျပႆနာမ်ား

မာတိကာ
(က) နိဒါန္း
(ခ) ကၽြန္ျပဳခံဘ၀ ရခုိင္ျပည္
(ဂ) ရခုိင္ေခါင္းေဆာင္တုိ႔၏အျမင္ႏွင္႔ လမ္းစဥ္
(ဃ) အမ်ဳိးသားေတာ္လွန္ေရး ပီျပင္လာျခင္းႏွင္႔ ဂုိဏ္းဃဏ
(င) နိဂံုး

(က) နိဒါန္း
ရခုိင္ဘုရင့္ႏုိင္ငံေတာ္သည္ (၁၁၄၆) ခုႏွစ္တြင္ ဗမာနယ္ခ်ဲ႕လက္ေအာက္ က်ေရာက္ခဲ့ရသည္။ ကံမေကာင္း အေၾကာင္း မလွ၍ကား မဟုတ္ေပ။ မိမိိတုိ႔အမ်ဳိးသား လုိအပ္ခ်က္ေၾကာင္းသာျဖစ္သည္။ ပကတိအားျဖင္႔ နန္းတြင္းညီညြတ္ေရး ၿပဳိကြဲမႈေၾကာင္း အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာ က်ဆုံးခဲ့ရသည္။ သခင္ေျပာင္း ကၽြန္ဘ၀ျဖင့္ ခါးသီးနာက်ဥ္းဖြယ္ရာ ႏွစ္(၂၀၀)ေက်ာ္ ျဖတ္ေက်ာ္ခဲ့ၾကရၿပီးျဖစ္ေသာ္လည္း ကြ်န္ဘ၀ကုိ ကယ္တင္ႏုိင္ေသာ အမ်ဳိးသားတခုလုံး အားကုိးယုံၾကည္ေလာက္သည့္ အမ်ဳိးသားညီညြတ္ေသာ ဦးေဆာင္အဖြဲ႔စည္း တရပ္ကုိ မတည္ေဆာက္ႏုိင္ၾကေပ။ အမ်ဳိးသားလြတ္လပ္ေရးသည္ အမ်ဳိးသားညီညြတ္ ၿပီးေျမာက္မႈအေပၚ၌ မူတည္သည္ျဖစ္၍ ညီညြတ္ေရးကုိကား အသက္ပီးတည္ေဆာက္ကာကြယ္ၾကရမည္ ျဖစ္သည္။ ရခိုင့္ႏိုင္ငံေတာ္တခုျဖစ္ေအာင္ တည္ေဆာက္ခဲ့ေသာ ဘုိးဘီးဇူဇာတုိ႔၏ အေမြအႏွစ္မ်ားကုိ မ်ဳိးျခားနယ္ခ်ဲ႕ မ်ားက အတင္းအဓမၼ ယူငင္ဖ်က္ဆီးျဖဳန္းတီးေနမႈကုိ က်သေရကင္းမဲ႔ေနေသာ ကၽြႏု္ပ္တုိ႔ ကၽြန္လူ႔အဖြဲ႔စည္းက မည္သုိ႔မွ တားဆီးႏုိင္စြမ္း၊ ကာကြယ္ႏုိင္စြမ္း အင္အားမရွိေပ။ လုံၿခဳံမႈကင္းမဲ့ၿပီး အနာဂါတ္ေပ်ာက္ေနေသာ ရခုိင္တုိ႔၏ဘ၀ကုိ ကယ္တင္ႏုိင္ေသာ လမ္းေၾကာင္းမွာ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ ျပန္လည္ရယူႏုိင္ေရးပင္ျဖစ္သည္။ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ ရယူႏုိင္ေရးတြင္ ညီညြတ္ေရးသည္ ပင္မေသာ႔ခ်က္ကို အေျခခံ၍၊ က်ယ္ျပန္႔နက္နဲေသာ ညီညြတ္ေရး၏ ေသာ႔ခ်က္ ျပႆနာမ်ားကုိ ရွာဖြယ္ဆန္းစစ္ဖုိ႔ လြန္စြာအေရးႀကီးလာၿပီ ျဖစ္ပါသည္။

(ခ) ကၽြန္ျပဳခံဘ၀ ရခုိင္ျပည္
ဗမာနယ္ခ်ဲ႕တို႔သည္ ရခုိင္ျပည္ကုိ သိမ္းပုိက္ကၽြန္ျပဳခဲ႔ၿပီးေန႔မွစ၍ ရခုိင္လူမ်ဳိးတခုလုံးကုိ က်ဴပင္ခုတ္က်ဴငုတ္ပင္ မက်န္ေအာင္ လူမ်ဳိးတုန္း သတ္ျဖတ္ခဲ့သည္သာမက ယဥ္ေက်းမႈ၊ စာေပ၊ အႏုပညာမ်ားကုိ ေျမလွန္ေဖ်ာက္ဖ်က္ခဲ့ၿပီး ေၾကာက္မက္ဖြယ္ရာေကာင္းေသာ ရက္စက္ ဖိႏွိပ္မႈမ်ားကုိ လူသားမဆန္စြာ ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကသည္။ သုိ႔ရာတြင္ ဒုတိယ ကမာၻ႔စစ္ ျဖစ္ေပၚလာၿပီးေနာက္ ျမန္မာ့အင္ပါယာတခုလုံးသည္ အဂၤလိပ္-ဂ်ပန္တုိ႔လက္ေအာက္ သခင္ေျပာင္း ကြ်န္ဘ၀ျဖင္႔ လူမ်ဳိးစုံ သံသရာ လည္ခဲ့ၾကရသည္။

(ဂ) ရခုိင္ေခါင္းေဆာင္တုိ႔၏အျမင္ႏွင္႔ လမ္းစဥ္
နယ္ခ်ဲ႕ အဂၤလိပ္-ဂ်ပန္တို႔ကုိ ျမန္မာ့ေျမေပၚက လူမ်ဳိးေပါင္းစုံနဲ႔ ဟန္ခ်က္ညီစြာ ေတာ္လွန္တုိက္ပြဲ၀င္ခဲ့ၾကေသာ္လည္း ရခုိင္ေခါင္း ေဆာင္တုိ႔၏ ညီညြတ္ေရးသည္ က်စ္လစ္ခုိင္မာေသာ ညီညြတ္စု႐ံုးမႈ မရွိသည့္အတြက္ေၾကာင့္ ဗမာေခါင္းေဆာင္တုိ႔၏ လိမ္လယ္ လွည္႔ဖ်ားမႈေအာက္တြင္ အနာဂါတ္ရခုိင္တုိ႔၏ ႏုိင္ငံေရးလမ္းေၾကာင္းသည္ ခြဲေရးကတဖုံ၊ တြဲေရးကတမ်ဳိး ေနာက္လုိက္ႏုိင္ငံေရး လမ္းေၾကာင္းတြင္ အုပ္စုလုိက္ ကြဲေနၾကၿပီး လက္၀ဲ၊ လက္ယာ အယူ၀ါဒႏွင့္ အေရွာင္သၼား ႏုိင္ငံေရးလမ္းေၾကာင္းက ရပ္တည္ကာ ပင္လုံစာခ်ဳပ္ ပ်က္ေျပျခင္းနဲ႔အတူ ရခုိင္ေခါင္းေဆာင္တုိ႔သည္ အမ်ဳိးသားေရးအျမင္ႏွင့္ ၀ါဒေရးရာအျမင္မ်ားကုိ ခြဲျခား၊ ပုိင္းျဖတ္ျခင္း မျပဳလုပ္ႏုိင္ၾကဘဲ၊ (၁၉၄၈)ခုႏွစ္ ကာလမွ၊ (၁၉၆၂) ကာလထိ ဗမာ့ႏုိင္ငံေရး ၀ဲဂက္ယက္တြင္ ေရစုံေမ်ာခဲ့ၾကရသည္။ ျပည္သူ႔လြတ္ ေျမာက္ေရးပါတီ ေခါင္းေဆာင္ ဆရာေတာ္ ဦးစႏၵာႏွင့္အဖြဲ႔သည္ ပါလီမာန္ဒီမုိကေရစီ အစုိးရ ဦးႏု လက္ထက္တြင္ လက္နက္ႏွင္႔ ဒီမုိကေရစီ လွဲလည္ေရး ေႁကြးေၾကာ္ သံန႔ဲအတူ ဦးႏုအစုိးရထံ လက္နက္ခ်ခဲ႔ရာ ရခုိင္အမ်ဳိးသားေရးအတြက္ တစုံတရာျဖစ္ေပၚမလာဘဲ ၁၉၆၂ ခု၊ မတ္ခ်္လ (၂)ရက္ေန႔တြင္ မဟာဗမာ၀ါဒီ မ်ဳိးဆက္သစ္လက္ဆင့္ကမ္း စီမံကိန္းအတုိင္း အာဏာသိမ္း ဗုိလ္ေန၀င္း စစ္အစုိးရ တပါတီ အာဏာရွင္စနစ္ေအာက္ က်ေရာက္ခဲ့ရၿပီး ယေန႔ထက္တုိင္ စစ္အစုိးရအဆက္ဆက္ ဖိႏွိပ္ရက္စက္ ညႇဥ္းပန္းမႈမ်ားကုိ ခံစား ေနၾကရသည္။

(ဃ) အမ်ဳိးသားေတာ္လွန္ေရး ပီျပင္လာျခင္းႏွင္႔ ဂုိဏ္းဃဏ
ဆရာေတာ္ ဦးစိႏၵာႏွင္႔အတူ ဒီမုိကေရစီႏွင့္ လက္နက္နဲ႔ လွဲလည္ၾကရာတြင္ ပါ၀င္ခဲ့ၾကေသာ ျပည္သူ႔လြတ္ေျမာက္ ေရးပါတီ၀င္ ဦးေမာင္စိန္ညႊန္႔(ရမ္းၿဗဲ) ေခါင္းေဆာင္ေသာ မ်ဳိးခ်စ္ျပည္ခ်စ္မ်ားသည္ (၁၉၆၀)ခု ပတ္၀န္းက်င္ကာလတြင္ ရခုိင္ျပည္အမ်ဳိးသားေတာ္ လွန္ေရး လမ္းေၾကာင္းမ်ိဳးေစ့ကုိ ပထမဆံုး ဗမာ႔ႏုိင္ငံေရး လႊမ္းၿခဳံခ်ယ္လွည္မႈေအာက္က ႐ုန္းထြက္ကာ ရခုိင့္အမ်ဳိးသားလြတ္ေျမာက္ေရး ပါတီဟု အမ်ဳိးသားေဘာင္ကုိ ျပတ္သားစြာ ေႁကြးေၾကာ္ႏုိင္ခဲ့ၾကသည္။ ယင္းနဲ႔အတူ အမ်ဳိးသားေတာ္လွန္ေရးလမ္းေၾကာင္းတြင္ အမ်ဳိးသားေတာ္လွန္ေရး အင္အားစုမ်ား အင္တုိက္အားတုိက္ ျဖစ္ေပၚတုိးတက္လာၾကၿပီး ရန္သူဗမာနယ္ခ်ဲ႕ကုိ ေတာ္လွန္တုိက္ပြဲ၀င္ၾက ရာတြင္ စုစည္းညီညြတ္ေသာ အင္အားတရပ္ ျဖစ္ေပၚမလာဘဲ ရန္သူ႔အလုိက် ဂုိဏ္းဃဏ ျပင္းထန္စြာ တပါတီအေပၚ တပါတီက ပ်က္စီးရာပ်က္စီးေၾကာင္းႀကံဆကာ ယေန႔ထိ ဂုိဏ္းဃဏကုိ ဦးထိပ္ပန္ကာ က်င္႔သုံးလ်က္ ရွိေနၾကသည္။ ဦးေမာင္စိန္ညႊန္႔ႏွင့္ ဦးစံေဖၚဦး ေခါင္းေဆာင္ေသာ ရမလပ ပါတီ၊ ဦးစံေက်ာ္ထြန္း ေခါင္းေဆာင္ေသာ ရခုိင္ျပည္လြတ္လပ္ေရးအဖြဲ႔(Aio)၊ ဦးေမာင္ဟန္ ေခါင္းေဆာင္ေသာ ရခုိင္ျပည္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီ(ရကပ)၊ ခုိင္မုိးလင္း ေခါင္းေဆာင္ေသာ ရခိုင္ျပည္လြတ္ေျမာက္ေရးပါတီ(alp) ပါတီေလးခု တို႔သည္ မေရွ႕မေႏွာင္းပင္ အမ်ဳိးသားကုိယ္စားျပဳ ပါတီမ်ားဟု ျဖစ္ေပၚလာၾကၿပီး အမ်ဳိးသားညီညြတ္ေရး လုိအပ္ခ်က္မ်ားကုိ လက္ခ်င္း ဆက္ကာ တစုံအရာ ျဖစ္ေပၚတုိးတက္ေအာင္ မစြမ္းေဆာင္ ႏုိင္ခဲ့ၾကေပ။

၁၉၇၆ ခုကာလတြင္ ကခ်င္ျပည္အေျခစိုက္ ရခိုင္ျပည္လြတ္ေျမာက္ေရးအဖြဲ႔ (AIO)ႏွင့္ ကရင္အေျခစိုက္ ရခိုင္ျပည္လြတ္ ေျမာက္ေရးပါတီ (ALP)တို႔ ရခိုင္ျပည္သို႔မဆင္းမီ အတူဆင္းၾကရန္ သေဘာတူညီမႈမ်ား ရွိခဲ့ၾကေသာ္လည္း တေယာက္တေၾကာင္း ကြဲၿပဲစြာဆင္းခဲ့ၾကသည့္ အတြက္ ရန္သူ၏ ေျခမႈန္းျခင္းေအာက္တြင္ အမ်ိဳးသားအင္အားစု ႏွစ္ခုစလံုး ပ်က္စီးၿပိဳကြဲခဲ့ၾကရသည္။

၁၉၇၇ ပတ္၀န္းက်င္ ကာလတြင္ ရန္သူ မဆလ ၏ ျဖတ္ေလးျဖတ္စစ္ဆင္ေရးေၾကာင္း မိမိနယ္ေျမ ရခိုင္ျပည္မွ အမ်ိဳးသား ပါတီေပါင္းစံု ဆုတ္ခြာလာခဲ့ၾကၿပီး ဘဂၤလာနယ္စပ္သို႔ ေရာက္ရွိၾကရာတြင္ ျပည္တြင္းႏိုင္ငံေရးအေျပာင္းအလဲ အေျခအေန ေတာင္းဆိုခ်က္အရ ရမလပ၊ ရကပ၊ AIO၊ ALP၊ ဗမာျပည္ ကြန္ျမဴနစ္ပါတီ (ဗကပ)မွ ခြဲထြက္လာေသာ TNP၊ ေတာ္လွန္ေသာအမ်ိဳးသားပါတီ မ်ားျဖစ္ ၾကေသာ အမ်ိဳးသားပါတီမ်ားအားစုစည္းၿပီး အမ်ိဳးသားညီလာခံတရပ္ကို က်ယ္ က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ က်င္းပႏိုင္ရန္ ALP ဥကၠဌ ခိုင္ရဲခိုင္ႏွင့္ ALP အတြင္းေရးမႉး ခိုင္အာဏာနီတို႔သည္ AIO ဥကၠဌျဖစ္သူ ဦးေက်ာ္လႈိင္ႏွင့္ ညွႇိႏႈိင္းသည့္အျပင္ ျပည္တြင္းမွမ်ိဳးခ်စ္ျပည္ခ်စ္ ရခိုင္လူငယ္ မ်ားႏွင့္ ဘဂၤလာေဒ့ခ်္ႏိုင္ငံ ေဒသခံရခိုင္ လူငယ္မ်ားစုေပါင္းဖြဲ႔စည္းထားေသာ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမေန႔ က်င္းပေရးေကာ္မတီကို ညီညြတ္မႈမရွိၾကသည့္ ရခိုင္ အမ်ိဳးသားပါတီမ်ားအၾကား ညီလာခံတက္ေရာက္ႏိုင္ေရးအတြက္ ေစ့စပ္လႈံေဆာ္ေပးပါရန္ ဦးခိုင္ရဲခိုင္ႏွင့္ ခိုင္အာဏာနီမွ ေတာင္းဆိုလာသျဖင့္ ဦးဥတၱမေန႔ က်င္းပေရးေကာ္မတီမွ ပါတီအသီးသီးမ်ားသို႔ သြားေရာက္ၿပီး ညီလာခံတက္ေရာက္ရန္ ေစ့စပ္ညႇိႏႈိင္းေပးခဲ့သည္။ ၁၉၈၈ ခု၊ စက္တဘၤာလ (၅)ရက္ေန႔တြင္ ျမန္မာ-ဘဂၤလာနယ္စပ္တေနရာျဖစ္ေသာ ဘဂၤလာ ပိုင္နက္ ၀ါးခြတ္ေခ်ာင္းနယ္ေျမတြင္ အမ်ိဳးသားညီလာခံတရပ္ကို ရဟန္းရွင္ျပည္သူမ်ိဳးခ်စ္ျပည္ခ်စ္မ်ားကို ဖိတ္ေခၚၿပီး ျပဳလုပ္ၾကရာတြင္ အမ်ိဳးသားညီညြတ္ေရး ေရွ႕ေျပးနမူနာအျဖစ္ AIOႏွင့္ ALPတို႔ ႏွစ္ပါတီမွ တပါတီသို႔ ပူးေပါင္းလိုက္ၿပီး ပါတီကို ALPပါတီ၊ တပ္မေတာ္ကို AIAတပ္မေတာ္အျဖစ္ ႏွစ္ဖက္ေခါင္းေဆာင္မ်ား သေဘာတူညီခ်က္အရ ထုတ္ျပန္ ေၾကညာခ်က္ထုတ္ခဲ့သည္။ က်န္ပါတီမ်ားႏွင့္လည္း တဖြဲ႔တပါတီ မဟုတ္သည့္တိုင္ေအာင္ ရခိုင္ျပည္အမ်ိဳးသားညီညြတ္ ေရးတပ္ဦး (NUFA)ကို ဖြဲ႔စည္းခဲ့ၾကသည္။ ပါတီတခုစီမွ ဥကၠဌ တဦးစီအေနျဖင့္ တပ္ဦးတြင္ တႏွစ္တာ အလွည့္က်သဘာပတိအျဖစ္ တာ၀န္ခြဲေ၀ခဲ့ၾကသည္။ တပ္မေတာ္ကိုလည္း ပါတီအသီးသီးမွ တပ္မ်ားကို အခ်ိဳးက်စုစည္းၿပီး ရခိုင္ျပည္သစ္တည္ေဆာက္ေရးတပ္မေတာ္ (NALA)ကို ဖြဲ႔စည္းခဲ့ၾကသည္။ ဖြဲ႔စည္းၿပီးေနာက္ ေတာ္လွန္ ေရးေခါင္းေဆာင္မ်ားက ျပည္သူ႔ေရွ႕ေမွာက္တြင္ အမ်ိဳးသားေအာင္လံကို ကိုင္ေဆာင္လွ်က္ အမ်ိဳးသားညီညြတ္ေရးအေပၚ သစၥာေစာင့္ သိမႈႏွင့္ အမ်ိဳးသားေရးတာ၀န္မ်ားကို မေဖါက္မျပန္ေၾကပြန္စြာ ထမ္းေဆာင္ၾကမည့္အေၾကာင္း ညီလာခံအတြင္း သစၥာဆိုခဲ့ၾကသည္။ ျပည္သူမ်ားအေနျဖင့္လည္း ယခုကဲ့သို႔ ကြဲၿပဲေနေသာအဖြဲ႔ အစည္းမ်ားကို ေပါင္းစည္းဖြဲ႔စည္းႏိုင္ျခင္းအေပၚ လႈိက္လႈိက္လွဲလွဲ ႀကိဳဆို၀ိုင္းရံ အားေပး ယံုၾကည္အပ္ႏွံမႈမ်ားကို ေပးအပ္ခဲ့ၾကသည္။ ျပည္သူမ်ားအေနျဖင့္ အမ်ိဳးသားညီညြတ္ေရးကို အခ်ိန္အခါမေရြး ေတာင္းဆို ေနျခင္း၊ အမ်ိဳးသားညီညြတ္မႈကို ၁၉၆၂ ခုတြင္ ရတညပါတီကို မဲထည့္ရာတြင္၎၊ ၁၉၉၀ ခုႏွစ္တြင္ ALDကို မဲထည့္ရာတြင္၎၊ ယေန႔ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲကာလတြင္ ရခိုင္အမ်ိဳးသားတိုးတက္ေရးပါတီ (RNDP)ကို၎ တခဲနက္ အမ်ိဳးသားေရးဖက္ ေတာ္သားမ်ား အျဖစ္ မဲထည့္ခဲ့ၾကျခင္းမွာ ျပည္သူလုထု၏ ညီညြတ္မႈကိုျပသေနၿပီး ညီညြတ္စုစည္းမႈကို လိုလားေနျခင္း ျဖစ္သည္။

(၁) NUFA၏ ေရာင္ျပန္ဟတ္မႈ
တဖက္မွာ ရခိုင္ျပည္အမ်ိဳးသားညီညြတ္ေရးတပ္ဦး (NUFA)ဖြဲ႔စည္းသည့္ အက်ိဳးဆက္မွာ ဘဂၤလာေဒ့ခ်္ႏိုင္ငံတြင္လည္း ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမေန႔ က်င္းပေရးေကာ္မတီမွ ဦးေဆာင္ၿပီး ေဒသအသီးသီး ၿမိဳ႕၊ ေက်းရြာမ်ားမွ ရခိုင္မ်ိဳးခ်စ္ျပည္ခ်စ္မ်ားအား ဖိတ္ေခၚခဲ့ၿပီး ဖေလာင္းခ်ိပ္ၿမိဳ႕ မဟာသိမ္ေတာ္ႀကီး ရင္ျပင္၌ စက္တဘၤာလ (၉)ရက္ေန႔၊ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမေန႔က်င္းပသည့္ေန႔တြင္ တၿပိဳင္နက္ ရခိုင္ဗုဒၶဘာသာဖြံ႔ၿဖိဳးေရးအသင္းႀကီးကို ႏိုင္ငံအတြင္း တရား၀င္ တညီတညြတ္တည္း စတင္ဖြဲ႔စည္းႏိုင္ခဲ့သည္။ ၎အသင္းႀကီးသည္ လည္း တႏိုင္ငံလံုးအတိုင္းအတာေဆာင္သည့္ ျပည္သူ႔ယံုအပ္ႏွံအားကိုးမႈ ရရွိခဲ့သည့္ တခုတည္းေသာ အဖြဲ႔အစည္းျဖစ္ခဲ့သည္။

တပ္ဦးဖြဲ႔စည္းၿပီးေနာက္ ျပည္သူမ်ား ေမွ်ာ္လင့္ထားသကဲ့သို႔ ျဖစ္မလာဘဲ မ်ားမၾကာမီမွာပင္ ညီလာခံအတြင္း ေရွ႕ေျပးညီညြတ္ေရးကို ခင္းက်င္းျပသခဲ့ေသာ ALP သည္ ပထမဆံုး တပ္ဦးမွခြဲထြက္ၿပီး ALP ပါတီႏွင့္ တပ္မေတာ္ကို ျပန္လည္ၿပီး ထူေထာင္လိုက္ေၾကာင္း ေတြ႔ရွိခဲ့ရသည္။ တပ္ဦးအတြင္းတြင္လည္း ထိုဂယက္ေၾကာင့္ ရဟန္းရွင္ျပည္သူမ်ား၏ ယံုၾကည္မႈကို ဆက္လက္ၿပီးမရရွိဘဲ အင္အား ေလ်ာ့နည္းလွ်က္ ရွိေနခဲ့ရာ ၁၉၉၁ ကာလတြင္ ဗိုလ္ရာဇာ ဦးေဆာင္ေသာ ရခိုင္တပ္မေတာ္ (AA)မွာ အင္အားတစံုတရာျဖင့္ ေရာက္ရွိလာကာ ၁၉၉၄ ခုႏွစ္ AA မွဦးေဆာင္ၿပီး အေနာက္ဘက္နယ္ေျမရွိ အမ်ိဳးသားေတာ္လွန္ေရးအင္အားစုမ်ား၊ တပ္ဦး၊ ALPအပါ အ၀င္ မ်ိဳးခ်စ္ျပည္ခ်စ္မ်ားကို ဖိတ္ေခၚလွ်က္ ရခိုင္ျပည္အမ်ိဳးသားညီညြတ္ေရးပါတီ(NUPA)ႏွင့္ ရခိုင္ျပည္တပ္မေတာ္(AA)ကို ညီညြတ္ ေရးကို ထပ္မံတည္ေဆာက္ရာတြင္လည္း ALP ပါတီမွာ ပါ၀င္မႈမေတြ႔ခဲ့ေပ။

၁၉၉၅ခုႏွစ္တြင္ NUPA-AAတြင္ ဂိုဏ္းဃဏမကုန္ခန္းဘဲ က်န္ရွိေနခဲ့ေသာ ဦးသိန္းေဖ ေခါင္းေဆာင္သည့္ DPAထူ ေထာင္သည့္အုပ္စုမွ လက္နက္အင္အား ႀကီးငယ္မ်ိဳးစံု (၁၃၆)လက္ယူ၍ အမ်ိဳးသားညီညြတ္ေရးမွ တဖန္ခြဲထြက္ခဲ့ျပန္သည္။ ယခုတဖန္ ၎အက်ိဳးဆက္ႏွင့္ အတူ ရခိုင္ျပည္အမ်ိဳးသား ေတာ္လွန္ေရး-ႏိုင္ငံေရး အက်ိဳးစီးပြားႏွင့္ ဆက္စပ္ေနေသာ အိႏၵိယအစိုးရမွ ယံုၾကည္မႈပ်က္ျပားေစခဲ့ သည့္အျပင္ ဂိုဏ္းဃဏ ျပင္းထန္သူတခ်ိဳ႕၏ လုပ္ႀကံသတင္းေပးမႈမ်ားေၾကာင့္ အိႏၵိယ၏လက္ခ်က္နဲ႔ ဗိုလ္ရာဇာႏွင့္ တျခားအမ်ိဳးသား ေခါင္းေဆာင္မ်ား က်ဆံုးခဲ့ရသည္။

၂၀၀၀ ခုႏွစ္တြင္ အမ်ိဳးသားညီညြတ္မႈအေပၚ အဖန္ဖန္အလီလီ ခ်ိဳးေဖါက္ဖ်က္ဆီးေနေသာ အမ်ိဳးသားေတာ္လွန္ေရး အင္အားစုမ်ားကို ရခိုင္ျပည္သူမ်ား ယံုၾကည္မႈ၊ ေထာက္ခံအားေပးမႈ မရွိသည္ကို သံုးသပ္ေ၀ဖန္လာၾကေသာ အဖြဲ႔အစည္းအသီးသီးမွ အမ်ိဳးသားေတာ္ လွန္ေရး ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ မိမိတို႔ညီညြတ္မႈတရားကို ႏိုင္ငံတကာေရာက္ မ်ိဳးခ်စ္ျပည္ခ်စ္မ်ားႏွင့္ ျပည္တြင္းရွိ မ်ိဳးခ်စ္ျပည္သူမ်ား အပါအ၀င္ ညီညြတ္ၿပီး အမ်ိဳးသားကိုယ္စားျပဳ တဖြဲ႔တပါတီအျဖစ္ ရပ္တည္ေနၾကေသာ ရွမ္း၊ ခ်င္း၊ ကရင္၊ ကခ်င္ စသည္ျဖင့္ ေတာ္လွန္ ေရးအင္အားစုမ်ားကို ယံုၾကည္အပ္ႏွံမႈႏွင့္ ေထာက္ခံမႈမ်ားရရွိေအာင္ ALP, DPA, NUPAႏွင့္ ALDတို႔သည္ မ်က္ႏွာခ်င္း ဆိုင္ကာ အိႏၵိယ ႏိုင္ငံ ကာလကတၱာၿမိဳ႕တြင္ အဖြဲ႔ေပါင္းစံုႏွင့္ ရဟန္းရွင္ ျပည္သူလူထုမ်ိဳးခ်စ္ျပည္ခ်စ္မ်ား ပါ၀င္ေသာ၊ ရခိုင္ျပည္အမ်ိဳးသား ေကာင္စီ (ANC)ကို ဖြဲ႔စည္းႏိုင္ေသာ CCPCANC ကို ဖြဲ႔စည္းခဲ့ၾကသည္။ ၎အဖြဲ႔အစည္းထဲတြင္ ႏိုင္ငံတကာေရာက္ တတ္သိပညာရွင္မ်ား၊ ေက်ာင္း သားလူငယ္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား၊ အမ်ိဳးသမီးအဖြဲ႔အစည္းမ်ားအျပင္ တျခားတသီးပုဂၢလမ်ိဳးခ်စ္ျပည္ခ်စ္မ်ား ပါ၀င္ခဲ႔ၾကသည့္အတြက္ေၾကာင္း ျပည္သူ႔ယုံၾကည္ ေထာက္ခံမႈႏွင့္ မ်ဳိးခ်စ္ျပည္ခ်စ္မ်ား မဟာမိတ္မ်ား အာ႐ုံစုိက္လာမႈမ်ားကုိ ထပ္မံရရွိခဲ့ၾကသည္၊ ညီညြတ္မႈ ျပဳိကြဲ၍ မ်ဳိးျခားလက္ေအာက္က်ေရာက္ခဲ႔ရသည္ေန႔မွစ၍ ရခုိင္ျပည္သူမ်ားယေန႔ထိ ေတာင္းဆုိေနေသာ ညီညြတ္ေရးေသာ့ခ်က္ကုိ NUFA (၁၉၈၈)၊ NUPA(၁၉၉၄)၊ ANC(၂၀၀၀)ခုဆုိသည့္ အမ်ဳိးသားစုရပ္၊ ဆုံရပ္မ်ားကုိ သုံးႀကိမ္သုံးခါ တည္ေဆာက္ခဲ့မႈမ်ား ခက္ခဲပင္ ပန္းမႈ မ်ားစြာျဖင့္ ရရွိခဲ႔ၾကေသာ္လည္း ရေတာင့္ရခဲ့ေသာညီညြတ္ေရးကုိ စြဲၿမဲစြာဆုတ္ကုိင္လ်ွက္ျပည္သူ႔အေပၚ အေလးအနက္ တန္ဖုိးထားကာ ေတာ္လွန္သည့္ ေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ တတ္သည့္ပညာရွင္႔မ်ား အမ်ဳိးသားအတြင္း ထင္ရွားသည့္ ပုဂၢဳိလ္မ်ားက အမ်ိဳးသားလြတ္ ေျမာက္ေရး အေပၚ ယုံၾကည္မႈျပင္းျပစြာ စိတ္ရွည္ျခင္း၊ သည္းခံျခင္း၊ အနစ္နာခံျခင္း ဘ၀ကုိစြန္႔လြတ္ျခင္းနဲ႔ က်ားကုတ္က်ားခဲ ျဖတ္ေက်ာ္တည္ ေဆာက္မႈမ်ားကုိ တျခားလူမ်ဳိးမ်ားကဲသို႔ စုစည္းညီညြတ္မႈ မျပသႏုိင္ၾကဘဲ တစတစ စုစည္းမႈကင္းကြာၾကကာ ANCမွ ALPယခု တဖန္ ခြဲထြက္ခဲ့ၿပီး ANCႏွစ္ျခမ္းကြဲကာ NUPAသည္လည္း ႏွစ္ျခမ္းကြဲလ်ွက္ရခုိင့္လူ႔အဖြဲ႔စည္း ဘုံၿပဳိေနမႈကုိကမၻာ့အလည္တြင္ျပသေနၾကသည္။

အထက္ပါ အမ်ိဳးသားညီညြတ္ေရး စုစည္းမႈမ်ားကို တည္ေဆာက္ၾကရာတြင္ ပါတီေပါင္းစံုမွ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ခဲ့ေသာ ေခါင္းေဆာင္မ်ား တြင္ အမွန္တကယ္ ဘံုအမ်ိဳးသားအက်ိဳးစီးပြားျဖစ္သည့္ ညီညြတ္ေရးကို မျဖစ္မေန တည္ေဆာက္လိုသူမ်ား မဟုတ္သည္ကို ျဖတ္သန္း ခဲ့ၾကသည့္ ေတာ္လွန္ေရးကာလ တေလွ်ာက္မွ ထင္ရွားျပသေနေပသည္။

(၂) သာဓကအားျဖင့္ ျပရမည္ဆိုလွ်င္ ဗမာႏိုင္ငံေရးလမ္းေၾကာင္းတြင္ အမ်ိဳးသားေရးအတြက္ အေရးႀကီးလာလွ်င္ ဗမာ့အမ်ိဳးသား ေခါင္းေဆာင္ သခင္ကိုယ္ေတာ္မိုင္းမွာ ဗမာ့ေခါင္းေဆာင္မ်ားကိုေခၚယူၿပီး မိမိတို႔အမ်ိဳးသားအာဏာ သူတပါးလက္ေအာက္ မေရာက္ရ ေရးအတြက္ ဗမာတို႔၏ အယူအဆအမ်ိဳးမ်ိဳးႏွင့္ လက္၀ဲ၊ လက္ယာ ကြဲၿပဲေနေသာ မညီညြတ္မႈမ်ားကို ေဘးဖယ္ၿပီး ဗမာ့အမ်ိဳးသား အက်ိဳးစီးပြားအတြက္ လက္ခ်င္းဆက္ ကာကြယ္ၾကရန္ ဗမာ့ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္မ်ားအၾကား ထိန္းညႇိေပးခဲ့သည္ကို ေတြ႔ရွိရသကဲ့သို႔ -
ရခိုင္အမ်ိဳးသားေရး ေခါင္းေဆာင္ႀကီး ဦးေမာင္စိန္ညႊန္႔ အေနျဖင့္လည္း အမ်ိဳးသားေတာ္လွန္ေရးအေပၚ ေကာက္ခ်တခု ခ်ခဲ့သည္မွာ “ငါ့ကဲ့သို႔ေသာ မထင္မရွားသည့္ လူတေယာက္က အမ်ိဳးသားေတာ္လွန္ေရးအတြက္ ေခါင္းေဆာင္လုပ္ရာတြင္ ငါ့အားျပည္သူမ်ား ယံုၾကည္သက္၀င္မႈရရွိရန္ အခ်ိန္မ်ားစြာ ရယူရမည့္အစား ရခိုင္အမ်ိဳးသားမ်ားအၾကား ထင္ရွား သည့္ လူ႐ိုေသ၊ ရွင္႐ိုေသပုဂၢိဳလ္မ်ားက အမ်ိဳးသားေတာ္လွန္ေရးအေပၚ အနစ္နာခံစြန္႔လႊတ္ၿပီး လုပ္ေဆာင္ၾကမည္ဆို လွ်င္ ငါတို႔ရခိုင္အမ်ိဳးသားမ်ားသည္ ေလးစားထိုက္ေသာ ပုဂၢိဳလ္တဦး၏ ညႊန္းၾကားမႈေအာက္တြင္ဆိုလွ်င္ ညီညြတ္မႈႏွင့္ ေအာင္ပြဲကိုလွ်င္ျမန္စြာ ရယူႏိုင္လိမ့္မည္ဟု ယံုၾကည္ခဲ့ေၾကာင္း” မွတ္ယူ ေျပာၾကားသည္ကို ေတြ႔ရွိရသည္။

(င) နိဂံုး
ရခိုင္ျပည္အမ်ိဳးသား ႏိုင္ငံေရး၏ ေသာ့ခ်က္မွာ အမ်ိဳးသားညီညြတ္ေရးပင္ ျဖစ္သည္။ တဂိုဏ္းတစင္၊ တဗိုလ္တမင္း၊ ဂိုဏ္းဃဏအားျဖင့္ ေရွ႕သို႔ဆက္လက္ခရီးဆက္ၾကမည္ဆိုလွ်င္ ယေန႔ႀကံဳေနရသည့္ မ်ိဳးဆက္သစ္မ်ားအတြင္း ပိုမိုကြဲၿပဲမႈမ်ားျဖင့္သာ ရင္ဆိုင္လာၾကရ မည္ျဖစ္ၿပီး အမ်ိဳးသားေရးေအာင္ပြဲသို႔ ခ်ီတက္ႏိုင္မည္မဟုတ္ေပ။ သို႔တြက္ေၾကာင္း ရခိုင္ အမ်ိဳးသားလြတ္လပ္ေရး အနစ္သာရျဖစ္သည့္ (အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာ၊ တရားစီရင္ေရးအာဏာႏွင့္ ဥပေဒျပဳေရးအာဏာ)သည္ ရခိုင္အမ်ိဳးသားညီညြတ္ေရးလက္ထဲတြင္ တည္ရွိေနသည္ ျဖစ္၍ ညီညြတ္ေရးကို မိမိတို႔အမ်ိဳးသားေတာ္လွန္ေရး ရပ္တည္ခ်က္မဟာဗ်ဴဟာအျဖစ္ ခံယူက်င့္သံုးၾကပါရန္ မိမိအျမင္ႏွင့္ အေတြ႔ အႀကံဳမ်ားအရ တင္ျပအပ္ပါသည္။

ေတာ္လွန္ေရးသစၥာျဖင့္ -

ေမာင္ေအးခ်မ္း
ေခတၱ- ဘဂၤလာေဒ့ခ်္ႏိုင္ငံ။
ရက္စြဲ - ဧၿပီလ (၂၉)ရက္၊ ၂၀၁၁။

No comments:

Post a Comment