ဗမာျပည္ႏိုင္ငံေရးမွာ တကယ္အေျပာင္းအလဲ ျဖစ္ဖို႔ အေျခတည္ေနသလား သို႔မဟုတ္ အစျပဳေနၿပီလား၊ တခ်ဳိ႕ရဲ႕အျမင္ မွာ အေျပာင္းအလဲေတာင္စတင္ျဖစ္ေနၿပီလ ို႔ ျမင္ေနၾကသလို၊ တခ်ဳိ႕ကလည္း စစ္စစ္မွန္မွန္ေျပာင္းလဲမႈ မဟုတ္ေသးဘူး လို႔ သုံးသပ္ၾကပါတယ္။ ႏုိင္ငံေရးရဲ႕ သေဘာသဘာ၀အရ အျမင္အမ်ဳိးမ်ဳိးဟာ ႐ႈျမင္ပုံအမ်ဳိးမ်ဳိးေၾကာင့္ကြဲ ျပားႏုိင္ပါတယ္။
သို႔ေပမဲ့ အဲဒီအျမင္ တမ်ဳိးျခင္းစီဟာ ဘယ္႐ႈေထာင့္ ဘယ္ခ်ဥ္းကပ္ပုံကေန ဆင္းသက္လာတယ္ဆိုတာကိုေတာ့ စိစစ္ ၾကည့္ႏိုင္သလို၊ ဘယ္အက်ဳိးစီးပြားေပၚ အေျခခံထားသလဲဆိုတာကိုေတာ့ ခြဲျခားၾကည့္သင့္ပါတယ္။
တိုင္းျပည္တခုရဲ႕ ေခတ္စနစ္တခုကေန အျခားတခုကို ေျပာင္းလဲၾကတယ္ဆိုတာ ျပည္သူလူထုနဲ႔ တိုင္းျပည္ရဲ႕ အက်ဳိးစီး ပြားကို အဆင္ေျပတိုးတက္မႈရွိေစဖို႔ဆိုတာ အေျခခံရည္ရြယ္ခ်က္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လက္ရွိမွာ ၾကံ့ဖြံ႔အစိုးရရဲ႕ လုပ္ ေဆာင္ေနမႈေတြကို ေသေသခ်ာခ်ာ တြက္ဆသုံးသပ္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈဆုိတာကို လူ႔အဖြဲ႔အစည္း တခု လုံးအတြက္ မေရရာတဲ့ ေမ်ာ္လင့္ခ်က္ေပးမႈေတြသာ ျဖစ္ေနေစၿပီး၊ လက္ေတြ႔ခန္းမွာေတာ့ ခိုင္မာတဲ့ ဘာအက်ဳိးရလဒ္မွ ရမလာဘဲ၊ အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈွဟာ ဘယ္လိုအဓိပၸါယ္သက္ေရာက္ပါသလဲ၊ အာဏာရဖို႔ရာ ျပည္သူကို လိမ္လည္ တတ္တဲ့ ေအာက္တန္းစား ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြ၊ ႏိုင္ငံေရးသမားေတြ လုပ္ေလ့ရွိတဲ့ အမူအက်င့္ထက္ မပိုဘူးဆိုတာပါဘဲ။
ဗမာျပည္ႏုိင္ငံေရး အခင္းအက်င္းႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး ေျပာင္းလဲတိုးတက္မူရွိလာၿပီဆိုတ ဲ့ အခ်က္ဟာ စစ္အုပ္စုအတြက္ပဲ မွန္ ၿပီး ျပည္သူလူထုနဲ အတိုက္အခံေတြအတြက္ေတာ့ မဟုတ္မွန္ႏုိင္ပါဘူး၊ ဘာေၾကာင့္ဆို စစ္အာဏာရွင္စနစ္ကို အေျချပဳ ထားတဲ့ စစ္အုပ္စုဟာ ယူနီေဖာင္း၀တ္ထားၿပီး တိုင္းျပည္ကိုအုပ္ခ်ဳပ္ေနတာနဲ႔ အရပ္၀တ္လဲၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္တာကို ေျပာင္းလဲ မႈတရပ္ျဖစ္တယ္လို႔ အတင္းကပ္သပ္ေျပာေနမယ္ဆိုရင္ေတာ့ အေျဖမွန္ရဖို႔ခက္ပါတယ္။ ဒါမွမဟုတ္ အခ်က္အလက္ေတြ နဲ႔ ေထာက္ျပၿပီး အေျပာင္းအလဲပါလို႔လည္း ဆိုလာႏိုင္ပါတယ္။
အဲဒီ အခ်က္္အလက္ေတြကေတာ့၊ ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသား တခ်ဳိ႕ကို ျပန္လြတ္ေပးသည္ဆုိသည့္အခ်က္၊ ေဒၚေအာင္ဆန္း စုၾကည္ႏွင့္ ေတြ႔ဆုံေဆြးေႏြးမူျပဳလုပ္ေနသည္ ဆိုသည့္အခ်က္၊ ပါတီမွတ္ပံုတင္ျခင္းႏွင့္ပတ္သက္ ၍ ဥပေဒအခ်ဳိ႕ကို ျပင္ ဆင္ေပးသည္ဆိုသည့္အခ်က္၊ ဧရာ၀တီျမစ္ဆုံဆည္တည္ ေဆာက္ေရးႏွင့္ပတ္သက္၍ ျပည္သူလူထု၏သေဘာကို အ ေလးထားသည္ဆုိသည့္အခ်က္၊ အင္တာနက္အသုံးျပဳမႈ အနည္းငယ္ပြင့္လင္းလာသည္ဆိုသည့္အ ခ်က္ႏွင့္ သတင္းဂ်ာ နယ္မ်ားတြင္ အခ်ဳိ႕သတင္းမ်ားထည့္သြင္းေဖာ္ျပ ခြင့္ႏွင့္ ျပည္ပမီဒီယာတခ်ဳိ႕မွ ျပည္တြင္းသို႔ ၀င္ေရာက္ သတင္းရယူႏုိင္ ခြင့္ရွိလာသည္ဆိုသည့္အခ်က္၊ လက္နက္ကိုင္ တိုင္းရင္းသားအဖြဲ႔အစည္းမ်ားအား အပစ္ရပ္ေရးႏွင့္ေဆြးေႏြးေရး ကမ္း လွမ္းသည္ဆိုသည့္အခ်က္၊ အမ်ဳိးသား လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မတီဖြဲ႔စည္းလု ပ္ေဆာင္ေနပါၿပီ ဆိုသည့္အခ်က္ စသျဖင့္ ထည့္သြင္းစဥ္းစားႏုိင္ေပမယ္လို႔ ၊ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈနဲ႔ ဆုပ္ဆုပ္ကိုင္ကိုင္ ရွိသလားဆိုရင္ေတာ့ ဘာမွ မရွိဘူးဆိုတာ ေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။
ေတြ႔ဆုံေဆြးေႏြးေရးဆိုတဲ့ ျဖစ္စဥ္မွာလည္း တုိင္းျပည္အတြက္ ဘာအေျဖမွမေပၚထြက္လာဘဲ ဆက္လက္အေကာင္အ ထည္ေဖာ္မႈ မရွိေတာ့ျခင္းဟာ ႏိုင္ငံတကာနဲ႔ ျပည္သူလူထုကို စနစ္တက် လိမ္ညာလွည့္ျဖားမႈတခုသာျဖစ္ၿပီး ၊ ႏိုင္ငံေရး အရ အေရးႀကီးတဲ့အဆင့္တခုကို ေမ့ေလ်ာ့ဟန္ေဆာင္ၿပီး ေက်ာ္လႊားသြားျခင္းသာျဖစ္တယ္၊ ဘာအေၾကာင္းျပခ်က္မွမရွိ ဘဲ ရပ္တန္႔ေနမႈဟာ၊ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဖက္ကေန မလိုအပ္ေတာ့ဘူးလို႔ဆုံးျဖတ္ၿပီး ရပ္တန္႔သြားခဲ့တာ မဟုတ္ဘူး ဆိုတာေတာ့ ေသခ်ာပါတယ္။ စစ္အုပ္စု (ၾကံ့ဖံြ႔) အေနနဲ႔ လတ္တေလာမွာ ရသြားတဲ့ (ႏုိင္ငံေရးျဖစ္စဥ္မ်ား) အေျခအေန တခ်ဳိ႕အေပၚ အသာစီးရေနမႈေၾကာင့္ မသိက်ဳိးကၽြံျပဳၿပီး သူတို႔ရဲ႕မဟာဗ်ဴဟာလုပ္ငန္းစဥ္ေတ ြကို ဆက္လက္ၿပီး အေကာင္ အထည္ေဖာ္ေနတာကို ေတြ႔ေနရပါတယ္။
စစ္အုပ္စုအေနနဲ႔အသြင္သဏၭာန္ေျပာ င္းလဲလႈပ္ရွားမူေၾကာင့္ နည္းဗ်ဴဟာအရ (တနည္းအားျဖင့္ဆုိေသာ္) ႏုိင္ငံေရးကစား ကြက္ပုံစံ ေျပာင္းလဲသြားျခင္းသာျဖစ္ၿပီး ၎တို႔အေပၚအကဲခတ္႐ႈျမင္ရပုံ (သို႔) ၎တို႔အေပၚ ျမင္ကြင္းေျပာင္းလဲသြားျခင္း သာ ျဖစ္ၿပီး အႏွစ္သာရအားျဖင့္ ေျပာင္းလဲျခင္းမရွိ ဆိုသည္ကို ေတြ႔ျမင္ႏိုင္ပါတယ္။
သမတအၾကံေပးဆိုသူမ်ားရဲ႕လက္ရွိတက ယ္လုပ္ေနတာက သမတရဲ႕ေရွ႕ေနမ်ားသာျဖစ္ေနတယ္ ဘာေၾကာင့္ဆို အဲဒီ လူေတြရဲ႕ အင္တာဗ်ဴးဆိုတာေတြမွာ သမတႀကီးဘယ္လိုသေဘာေကာင္းေၾကာင္း ေတာ္ေကာင္း ေစတနာေကာင္း ေၾကာင္းေတြနဲ႔ ဆင္ေျခဆင္လက္ အခ်က္အလက္ေတြအျပင္၊ ျမစ္ဆုံဆည္ကိစၥ၊ ေျမာက္ကိုရီးယားႏွင့္ ပူးေပါင္းၿပီး ညဴက လီးယားထုတ္လုပ္ေရးကိစၥ၊ တိုင္းျပည္၏ အေထြေထြအၾကပ္အတည္းကိစၥ၊ ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားရွိ မရွိ ကိစၥ၊ တိုင္းရင္း သားမ်ားအေရးႏွင့္ ျပည္တြင္းစစ္ရပ္စဲႏုိင္ေရးကိစၥ စသျဖင့္ အေရးႀကီးအခ်က္အလက္မ်ားနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အမွန္ကိုေျပာ တာထက္ ကာကြယ္ေျပာဆိုေနတာကိုသာ ေတြ႔ျမင္ၾကားသိေနရတာ ျဖစ္တယ္။
တိုင္းျပည္တခုမွာ ျပည္သူလူထုရဲ႕လူေနမႈဘ၀ တည္ၿငိမ္မႈ၊ တိုးတက္မႈ၊ လုံျခံဳမႈရွိေရးစတာေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ ပညာေရး၊ က်မ္းမာေရးစတဲ့ နယ္ပယ္ေတြမွာသာမက လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုလုံးနဲ႔ဆုိင္တဲ ့ နယ္ပယ္ အသီးသီးမွာ အဆင္ေျပမႈ၊ တိုးတက္မႈ ရွိေအာင္လုပ္ဖို႔ဆိုတာ၊ အစိုးရဆိုၿပီး တုိင္းျပည္အာဏာကိုယူထားတဲ့ သူေတြ၊ ပါ တီေတြမွာ တာ၀န္ရွိၿပီး ျဖစ္တယ္။ ဒါကို ကိုယ့္ထမင္းကိုယ္စားၿပီးေတာ့ ႀကီးေတာ္ႏြား အလကားေက်ာင္းေနသလိုလို စ ကားေတြကို ႀကံ့ဖြံ႔ပါတီရဲ႕သမတ ဆိုသူဟာ မရွက္မေၾကာက္ေျပာလာခဲ့တယ္။
သမတ ဆိုသူကို္ယ္တိုင္က ပတ္ခြဲ်နပ္ခြ်ဲေျပာၿပီး လိမ္ေနတယ္ဆိုတာ၊ တုိင္းရင္းသားေတြနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အပစ္အခတ္ရပ္ စဲေရးနဲ႔ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးကိစၥမွာ ၾကည့္ရင္၊ သိသာထင္ရွားလြန္းတယ္ (ႀကံ့ဖြံ႔အစိုးရ တိုင္းျပည္အာဏာရယူၿပီး ၁ႏွစ္ ျပည့္ မိန္႔့ခြန္း)၊ သူတို႔အေနနဲ႔ ထာ၀ရၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ အဆင့္သုံးဆင့္ ခ်မွတ္ၿပီး အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ ေနပါသည္၊ ၎မွာ ႏုိင္ငံေတာ္၏လမ္းျပေျမပုံျဖစ္သည ္ဟုဆိုသလို၊ ၎တြင္ နည္းဗ်ဴဟာေပါင္းမ်ားစြာ ပါ၀င္ဟု ေျပာခဲ့ပါ တယ္။
ထိုအဆင့္ ၃ ဆင့္ကို ၾကည့္မည္ဆိုပါက …
၁။ ျပည္နယ္အဆင့္ (ပထမအဆင့္)
ႏုိင္ငံေရးေဆြးေႏြးမႈမပါေသး။
၂။ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ (ဒုတိယအဆင့္)
ေဆြးေႏြးပြဲအတြက္ အေျခခံထားသည့္မူ (သို႔မဟုတ္) အခ်က္အလက္မ်ား -
က – ျပည္ေထာင္စုက ဘယ္ေတာ့မွ ခြဲမထြက္ဖို႔။
ခ – ဒို႔တာ၀န္အေရးသုံးပါးကို လက္ခံဖို႔။
ဂ – စီးပြားေရးနဲ႔ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးလုပ္ငန္းမ်ာ းမွာ ႏွစ္ဖက္ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ဖို႔။
ဃ – မူးယစ္ေဆး၀ါးနဲ႔ စိတ္ကို ေျပာင္းလဲေစတတ္ေသာ ေဆး၀ါးမ်ား တုိက္ဖ်က္ေရး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ဖို႔။
င – ႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ားထူေထာင္ၿပီး ႏုိင္ငံေရးလုပ္ငန္းစဥ္ေတြမွာ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ဖို႔။
စ – လႊတ္ေတာ္ထဲေရာက္လာလို႔ရွိရင္ အျခားေသာတုိ္င္းရင္းသားမ်ားနဲ႔ အေၾကအလည္ညႇိႏႈိင္းၿပီး ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ဖို႔။
ဆ – ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒႏွင့္အညီ တခုတည္းေသာ လက္နက္ကိုင္တပ္မေတာ္အျဖစ္ ရပ္တည္ေရး ေဆာင္ရြက္ဖို႔ စ တဲ့အခ်က္ေတြ … ျဖစ္ၿပီး ဒီအခ်က္ေတြကို ႏွစ္ဦီီးႏွစ္ဖက္ညႇိႏႈိင္းၿပီး သေဘာတူညီခ်က္ရရွိၿပီဆိုရင္ျဖင့္ ္ တတိယအဆင့္ကို ေရာက္မယ္။
(တတိယအဆင့္)
ႏုိင္ငံေတာ္အစိုးရ၊ တုိင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္ေတြ၊ ႏုိင္ငံေရးပါတီနဲ႔ ႏုိင္ငံေရးအင္အားစုေတြ ျပည္သူ႔ကိုယ္စားလွယ္ေတြ စတဲ့ political players ေတြအားလုံးပါ၀င္တဲ့ ဒီလႊတ္ေတာ္ႀကီးမွာ လက္မွတ္ေရးထိုးၾကဖို႔ ျဖစ္တယ္။ ဒုတိယအဆင့္ ျဖစ္ တဲ့ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ (တနည္း.. ႏုိင္ငံေရးေဆြးေႏြမႈ) ေဆြးေႏြးပြဲအတြက္ ႀကံဖြံ႔အစိုးရဖက္ကေန တရား၀င္ေျပာလာ တဲ့ စကားအရ ေဆြးေႏြးမႈျပဳလုပ္မဲ့၊ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္ (ႀကံ့ဖြံ႔အစိုးရႏွင့္ မည္သည့္တိုင္းရင္းသားအင္အားစုုမ ဆို) ေဆြးေႏြးရ မည့္ အေျခခံအခ်က္မ်ားကို တဖက္သတ္ႀကိဳတင္သတ္မွတ္ထားၿပီး ျဖစ္သလို၊ ထိုအခ်က္ေတြထဲမွာ အလြန္ဆိုး၀ါးတဲ့ (ေဆြးေႏြးမႈပ်က္ျပားေစမည့္) အခ်က္အလက္ေတြကေတာ့ …
(င) ႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ားထူေထာင္ၿပီး ႏိုင္ငံေရးလုပ္ငန္းစဥ္ေတြမွာ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ဖို႔ဆုိတဲ့အခ်က္န ဲ႔
(စ) လႊတ္ေတာ္ထဲေရာက္လာလို႔ရွိရင္၊ အျခားေသာတိုင္းရင္းသားမ်ားနဲ႔ အေၾကအလည္ ညႇိႏႈိင္းၿပီး ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပ ေဒ ျပင္ဆင္ဖို႔ဆိုတဲ့အခ်က္ပဲ ျဖစ္တယ္။ ႏုိင္ငံေရးပါတီတခု ထူေထာင္တယ္လို႔ဆိုတာနဲ႔တၿပိဳင္န က္၊ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ အေျခခံ ဥပေဒ (စစ္မွန္သည့္ျပည္ေထာင္စုစနစ္နဲ႔ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို မ်က္ကြယ္ျပဳထားသည့္ စစ္တပ္အေျချပဳ အေျခခံဥပေဒ) ကို လက္ခံၿပီး ျဖစ္တယ္။ ဒါဟာ အင္မတန္သိမ္ေမြ႔သလို အလြန္ေကာက္က်စ္စဥ္းလဲတဲ့ အခ်က္ပဲျဖစ္တယ္။
ေနာက္တခါ အခ်က္ (စ) ျဖစ္တဲ့ လႊတ္ေတာ္ထဲေရာက္လို႔ရွိရင္ အျခားေသာတုိင္းရင္းသားေတြနဲ႔ညႇိ ႏႈိင္းၿပီး ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခ ခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ဖို႔ဆိုတာဟာလည္း၊ ပါတီေထာင္တိုင္း မဲအႏုိင္ရၿပီး လႊတ္ေတာ္ထဲ ေရာက္လာဖို႔ဆိုတာ မလြယ္ကူ သလို၊ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ ဥပေဒ တခုကို ျပင္ဆင္ဖို႔၊ ေျပာင္းလဲဖို႔ဆိုတာ ပါးစပ္ကေျပာသေလာက္ အဆင္ေျပ မေခ်ာေမြ႔ပါ ဘူး၊ လႊတ္ေတာ္မွာ အဆိုတင္တိုင္း ျဖစ္ရမယ္ဆိုတာမရွိပါဘူး၊ အမ်ားေထာက္ခံခ်က္ (မဲအေရအတြက္နဲ႔) ဆုံးျဖတ္ တာ ျဖစ္သလို၊ လႊတ္ေတာ္အဆင့္ဆင့္ ျဖတ္သန္းၿပီးမွ အတည္ျပဳႏိုင္တာျဖစ္သလို၊ တခါတရံ ျပည္သူလူထုထဲအထိ သေဘာ ထားေကာက္ခံရတဲ့ အေျခအေနမ်ဳိး၊ အေၾကာင္းအရာမ်ဳိးေတြ ရွိေနတတ္ပါတယ္။ အခုခ်ိန္မွာ ပိုဆိုးပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္ ဆို လက္ရွိလႊတ္ေတာ္ဆိုတာမွန္သမွ် စစ္တပ္က ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္း၀င္ယူထားၿပီး၊ ႀကံ့ဖြံ႔ပါတီ (အရပ္၀တ္စစ္တပ္) က တဖက္၊ ဒီေတာ့ကာ လႊတ္ေတာ္ထဲကေန အေျခခံဥပေဒကို ၀င္ျပင္ပါဆိုတာ ပါးလွည့္နား႐ိုက္ ကမ္းလွမ္းခ်က္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ တိုင္းရင္းသားအဖြဲ႔အစည္းေတြအားလ ုံး၊ ပါတီေထာင္ၿပီး ေရြးေကာက္ပြဲ၀င္ျခင္း ဆိုတာဟာ နအဖက ေရးဆြဲ ထားတဲ့၊ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံုအေျခခံဥပေဒ ကို တရား၀င္ လက္ခံ အသိအမွတ္ျပဳေပးျခင္းသာ ျဖစ္တဲ့အတြက္၊ တိုင္းရင္းသားေတြ လိုအပ္ေနတဲ့ စစ္မွန္တဲ့ ျပည္ေထာင္စုတခု ေပၚထြန္းေရးဆိုတာ ျဖစ္မလာႏႈိင္ေသးသမွ်၊ အမ်ဳိးသား စည္းလုံးညီညြတ္ေရးနဲ႔ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးဆိုတာဟာ ေရႊျပည္ေတာ္ေမွ်ာ္တိုင္းေ၀း ျဖစ္ေနဦးမွာေသခ်ာပါတယ္။
အမွန္တကယ္ တိုင္းျပည္တြင္းမွာ ျပည္တြင္းစစ္ရပ္စဲၿပီး၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကိုရယူခ်င္တယ္ဆုိ ရင္၊ မည္သည့္တိုင္းရင္းသား လူ မ်ဳိးစုကိုမဆို၊ ျပည္ေထာင္စုက ခြဲမထြက္ေစခ်င္ဘူးဆိုရင္ တိုင္းရင္းသားအားလုံးမွာ ႏိုင္ငံေရးအရတန္းတူမႈ၊ လူမ်ဳိးေရးအရ တန္းတူမႈနဲ႔ ဘာသာေရးအရတန္းတူမႈ စတာေတြအျပင္ ႏိုင္ငံသားတဦးခ်င္းစီရဲ႕ရပိုင္ခ ြင့္နဲ႔ လုံျခံဳမႈေတြရွိေနၿပီဆိုတဲ့ အေန အထားကို လက္ေတြ႔ေဖာ္ေဆာင္ဖို႔လိုအပ္တယ္။ အဲဒီလိုမဟုတ္ပဲ အစစအရာရာ လက္၀ါးႀကီးအုပ္ ႀကီးစိုးခ်င္တဲ့ အျပဳအ မႈနဲ႔ က်င့္အႀကံေတြကို ဆက္လက္ဆုပ္ကိုင္ၿပီး၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကိုတည္ေဆာက္ေနပါတ ယ္လို႔ ေျပာေနဦးမယ္ဆိုရင္ေတာ့ (ပါးစပ္ကဘုရား ဘုရား၊ လက္က ကားယားဆိုသလို) ဘယ္လိုေကာင္းက်ဳိးမွ ျဖစ္မလာႏုိင္ပါဘူး။
ႏိုင္ငံေရးအရ (မူေတြ သေဘာထားေတြကို တဖက္ေစာင္းနင္း ကိုင္စြဲထားၿပီး) ကိုယ့္အလိုက် လိုင္းကိုအေသခ်ထားၿပီးမွ ေဆြးေႏြးမႈကို အေကာင္အထည္ေဖာ္တဲ့အတြက္၊ တဖက္ကလက္မခံတဲ့အခ်ိန္မွာ၊ တိုင္းျပည္ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ ႏုိင္ငံ ေရးအရ ေျပာဆိုေဆြးေႏြးလို႔မရတဲ့ သူေတြ၊ အဖြဲ႔အစည္းေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ စစ္ေရးအရ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ အ ေရးယူလုပ္ေဆာင္ရပါတယ္ ဆိုရင္ေတာ့ (တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုေတြကို) လူမ်ဳိးတုံး သတ္ျဖတ္ပြဲေတြအျဖစ္ ေပၚေပါက္လာ တာကလြဲၿပီး စစ္ေရးအရေသာ္လည္းေကာင္း၊ ႏိုင္ငံေရးအရေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဥပေဒေၾကာင္းအရေသာ္လည္းေကာင္း ဘယ္လိုနည္းနဲ႔မွ လက္ခံႏႈိင္စရာမရွိသလို၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုအတြက္ ဆိုရင္လည္း၊ အင္မတန္ စက္ဆုပ္ရြံရွာဖြယ္ ေကာင္းတဲ့ လုပ္ရပ္ပဲျဖစ္ပါလိမ့္မယ္၊ သို႔ေသာ္လည္း ႏိုင္ငံတခုမွာရွိတဲ့ လက္နက္ကိုင္အင္အားစု (အမ်ဳိးသားစစ္တပ္) ဟာ လူတစုရဲ႕အက်ဳိးစီးပြားနဲ႔ လိုအင္ဆႏၵေပၚမွာသာ တည္ရွိေနၿပီဆိုတဲ့အခါ၊ တိုင္းျပည္နဲ႔ျပည္သူအေပၚမွာ၊ အလြန္ေၾကာက္ မက္ဖြယ္ေကာင္းတဲ့ ကပ္ဆိုးႀကီးတခု က်ေရာက္ေနတာနဲ႔အတူတူပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ သတိျပဳသင့္တာက မည္သည့္ႏုိင္ငံေရးေဆြးေႏြးညႇိႏႈ ိင္းမႈမ်ဳိးမဆို ေအာင္ျမင္ဖို႔ရာ၊ အျပန္အလွန္ေလးစား အသိ အမွတ္ျပဳမႈ၊ ယုံၾကည္ႏႈိင္မႈ၊ ေဆြးေႏြးပဲြအတြင္း တန္းတူရည္တူရွိမႈ၊ ေဆြးေႏြးပြဲကိုအမွန္တကယ္ ေအာင္ျမင္လိုစိတ္ရွိမႈ၊ ေဆြးေႏြးပြဲႏွင့္ပတ္သက္သည့္ အခ်က္အလက္မ်ား (ေဆြးေႏြးပြဲတြင္ေဆြးေႏြးမည့္ မူမ်ား၊ ေပၚလစီမ်ား)အား တဖက္သတ္ ႀကိဳတင္သတ္မွတ္ထားျခင္း မျပဳလုပ္မႈ စတဲ့အေျခခံသေဘာတရားေတြကို လ်စ္လ်ဴ႐ႈထားလို႔မျဖစ္ႏိုင္သလို ၊ အျပန္အ လွန္ အေလ်ာ့အတင္းလုပ္ႏိုင္မႈစတဲ့ အေျခခံသေဘာတရားေတြ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္ ကိုင္စြဲထားဖို႔လိုပါတယ္။ (အျပန္အလွန္အ ေလ်ာ့အတင္းလုပ္တဲ့အခ်က္ဟာ အေပးအယူသေဘာကို မတိမ္းညြတ္ဖို႔လိုပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္ဆို တဖက္နဲ႔တဖက္ အ ေပးအယူလုပ္ၿပီး၊ တုိင္းျပည္ကပိုင္ဆုိင္တဲ့ ေျမေပၚေျမေအာက္ သယံဇာတေတြနဲ႔ နယ္ေျမခြဲျခမ္းရယူမႈေတြ သက္သက္ ဟာ စစ္မွန္တဲ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို မတည္ေဆာက္ႏိုင္လို႔ပဲ ျဖစ္တယ္။ ဒါကို နအဖလက္ထက္မွာ ေတြ႔ႀကံဳခဲ့ၿပီးျဖစ္တယ္)။
ဒါေပမဲ့လည္း ၾကံ့ဖြံ႔စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြရဲ႕လက္ ငင္းအေကာင္အထည္ေဖာ္မႈေတြဟာ ႏိုင္ငံတကာအေနအထားအရပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ ျပည္တြင္းအေနအထားအရပဲ ျဖစ္ျဖစ္ သူတုိ႔အေပၚရွိေနတဲ့ ဖိအားေတြေလ်ာ့က်သြားဖို႔နဲ႔ စစ္တပ္လက္၀ါးႀကီးအုပ္ ႏုိင္ငံ ေရးစနစ္ ခုိင္မာေစဖုိ႔အတြက္ကိုပဲ အဓိကထားေနတယ္ဆုိတာ ထင္သာျမင္သာရွိလွပါတယ္။
ႏုိင္ငံတကာဖက္ကို ၾကည့္မယ္ဆိုရင္လည္း အင္အားႀကီးႏုိင္ငံေတြရဲ႕ယေန႔ကာလ ႏုိင္ငံေရးအေရြ႕ဟာ အာရွကို ဦးတည္ ခ်က္ထားေနတာ သိသာထင္ရွားလြန္းတဲ့ ျမင္ကြင္းျဖစ္တယ္။ ကမၻာ့ႏုိင္ငံေရးအခင္းအက်င္းနဲ႔ ပတ္သက္လို႔၊ ေျပာင္းလဲ ေရြ႕ရွားမႈေတြဟာ ပထ၀ီႏုိင္ငံေရး သေဘာတရားေပၚအေျခခံၿပီး ျဖစ္ေပၚေနတယ္လို႔ဆိုေပမဲ့၊ တကယ့္အရင္းခံအေၾကာင္း ကေတာ့ အက်ဳိးစီးပြားသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ႏုိင္ငံအမ်ားစုရဲ႕ခ်ဥ္းကပ္မႈဟာ ဒီမိုကေရစီေရး၊ ဆင္းရဲမြဲေတမႈ ပေပ်ာက္ေရး၊ လူ႔ အခြင့္အေရး၊ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ အကူအညီေပးေရး၊ သံခင္းတမန္ခင္း ဆက္ဆံေရး၊ ကုန္သြယ္စီးပြားဖက္လုပ္ေဆာင္ေရး အစရွိသျဖင့္၊ အေၾကာင္းျပေကာင္းတဲ့ ေခါင္းစဥ္ေတြကိုတပ္ၿပီး လာေလ့ရွိတယ္။ တကယ့္ ေနာက္ကြယ္က ရည္မွန္းခ်က္ ေတြကေတာ့ ႏုိင္ငံေရး၊ စစ္ေရးအရ ၾသဇာအာဏာတည္ရွိေရး နဲ႔၀င္ေရာက္စြက္ဖက္မူကိုခံရတဲ့ ႏုိင္ငံေတြရဲ႕ေျမေပၚ ေျမ ေအာက္ သယံဇာတ အရင္းအျမစ္ေတြကို ရယူလုိမႈသက္သက္သာ ျဖစ္တယ္။ ဒီသ႐ုပ္ သကန္ကို တ႐ုတ္ႏုိင္ငံဟာ ထင္ ထင္ရွားရွား ေဖာ္ေဆာင္လႈပ္ရွားေနတာကို ကမၻာ့ေနရာ အစိတ္အပိုင္း အေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ေတြ႔ေနရၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။
ဗမာႏုိင္ငံနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး တ႐ုတ္အစိုးရရဲ႕ အမ်ဳိးသားအက်ဳိးစီးပြားကို တဖက္ေစာင္းနင္း အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈေတြဟာ၊ ဗမာႏုိင္ငံရဲ႕အခ်ဳပ္အခ်ာပိုင္ဆု ိင္မူနဲ႔ အမ်ဳိးသားေရးေတြကို ေျပာင္ေျပာင္တင္းတင္း ၿခိမ္းေျခာက္လာတဲ့အထိ ေတြ႔ၾကံဳေနရ ၿပီ ျဖစ္တယ္။ အဲဒါဟာလည္း ဗမာစစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြရဲ႕ စက္ဆုပ္ဖြယ္ေကာင္းတဲ့ ကိုယ္က်ဳိးရွာမႈေတြကေန ျမစ္ဖ်ားခံလာ တာသာျဖစ္တယ္။ ကမၻာ့ႏုိင္ငံေရး႐ိုက္ခတ္မူေတြအတ ြက္ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံရဲ႕ေက်ာေထာက္ေနာက္ခ ံေပးမူကို လိုခ်င္မူေၾကာင့္ အေလ်ာ္အစားလုပ္ရင္း၊ တုိင္းျပည္ရဲ႕အရင္းအျမစ္ေတြတင္မ က နယ္ေျမပိုင္ဆုိင္မႈနဲ႔ ႏုိင္ငံေရးအရ ခ်ဳပ္ကိုင္ခံရမူေတြကိုပါ အာသာငမ္းငမ္းရယူဖို႔ က်ဳိးစားလာတဲ့ တ႐ုတ္အစိုးရရဲ႕အရွက္မဲ့မႈေတြေၾက ာင့္၊ ဗမာႏုိင္ငံတခုလုံးကို တ႐ုတ္အစိုးရလက္ ထဲ ၀ကြက္အပ္ရေတာ့မလို အေနအထားကို ဆုိက္ေရာက္လာတယ္။
ဒီအေနအထားကို ကာကြယ္တားဆီးႏုိင္ဖို႔ကို ၾကံ့ဖြံ႔စစ္အုပ္စုဟာ ျပည္သူလူထုရဲ႕အားကိုရယူႏုိင္ဖို ႔ သူတို႔ကိုယ္တိုင္က လ်ဳိ႕ ၀ွက္ၿပီးလုပ္ခဲ့တဲ့ ျမစ္ဆုံစီမံကိန္းဆိုတဲ့အခ်က္ေပၚ မွာ ျပင္ပကို သတင္းေဖာက္ထုတ္ၿပီး ႏုိင္ငံေရးကစားခဲ့တယ္။ ဒီအ ေၾကာင္းအရာအတြက္ ျပည္သူလူထုဟာ အမ်ဳိးသားေရးကိစၥရပ္တခုအျဖစ္ ႐ႈျမင္မယ္ဆိုတာကို သိထားတဲ့အတြက္ အဲဒီ ကေနတဆင့္ အက်ဳိးအျမတ္ေတြ ရယူသြားခဲ့တယ္။
သိန္းစိန္ရဲ႕ စီမံကိန္းကိုရပ္ဆိုင္းထားေၾကာင္ း ေျပာဆုိမႈဟာ ျပည္သူလူထုရဲ႕အုံႂကြမႈႀကီး တခုျဖစ္ေပၚလာႏုိင္ေျခကို တုံ႔ ဆုိင္းသြားေစလုိ၊ ၾကံ့ဖြံ႔အစိုးရဟာ ျပည္သူ႔ဆႏၵကိုအေလးထားသေယာင္ေယာင ္ ျဖစ္သြားေစခဲ့တယ္။ အခ်ိန္တည္းမွာပဲ တ ႐ုတ္အစိုးရရဲ႕ စီးပြားေရးအေၾကာင္းျပၿပီး နယ္ေျမက်ဴးေက်ာ္ၿပီး ခံကတုပ္တည္ေဆာက္လိုမႈကို ရပ္တန္႔ထားဖို႔ အေၾကာင္း ျပခ်က္တခုအေနနဲ႔ ရရွိသြားခဲ့တယ္။ ဒီအျပင္ တ႐ုတ္ကိုမလိုက္ေလ်ာမႈဟာ အေမရိကန္နဲ႔ အီးယူႏုိင္ငံေတြဖက္က မ်က္ႏွာ သာေပးမူကိုရဖို႔အတြက္ အေၾကာင္းအခ်က္တခု ထပ္တုိးလာျပန္တယ္။ (ထည့္သြင္းစဥ္းစားဖို႔လိုတာက သိန္းစိန္အစိုးရရဲ႕ ျမစ္ဆုံဆည္ စီမံကိန္းကို ရပ္တန္႔ထားမႈဟာ သူတို႔အစိုးရသက္တမ္းလို႔ ဆိုထားတာျဖစ္တဲ့အတြက္ ယာယီသေဘာေဆာင္ ေနတာျဖစ္သလို၊ ေနာက္ကြယ္မွာ ဘာဆက္ျဖစ္ေနသလဲဆိုတာ ရွင္းရွင္းလင္းလင္းသိဖုိ႔ ခက္ပါတယ္။ ဒါအျပင္ တ႐ုတ္ အစိုးရအေနနဲ႔ကေကာ သူ႔ရဲ႕အေရးႀကီးစီမံကိန္းတခုျဖစ္ တဲ့အတြက္ လြယ္လြယ္နဲ႔ အေလ်ာ့ေပးေက်နပ္သြားမွာလား၊ ဘယ္လိုတုံ႔ျပန္ခ်က္ေတြ ရွိလာမလဲ၊ သိန္းစိန္အစိုးရက ဘာေတြနဲ႔ ႏွစ္သိမ့္မႈလုပ္မလဲ၊ အေလ်ာ္အစားက ဘာျဖစ္မလဲ၊ ဒါေတြဟာ လူေတြအျပင္မွာ ျမင္၊ သိေနၾကတာေလာက္ မလြယ္ဘူးဆိုတာပဲ ျဖစ္တယ္။) အာစီယံႏုိင္ငံေတြၾကားမွာလည္း တ႐ုတ္ရဲ႕တျဖည္းျဖည္းလႊမ္းမိုးလာ မူကို မႏွစ္သက္မႈနဲ႔ ေမာက္မာလြန္းတဲ့ ေျပာဆိုဆက္ဆံမႈေတြကို ရပ္တန္႔ေစလိုမႈေတြ ဟာ၊ ၾကံ့ဖံြ႔အစိုးရအတြက္ အေထာက္အပံ့ျဖစ္ေပၚေစခဲ့တဲ့ အက်ဳိးဆက္တခုအျဖစ္ အာစီယံအဖြဲ႔တြင္း ဦးေဆာင္မႈေနရာကို ေပးအပ္ေစရန္ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ခ်ေစဖို႔ တြန္းအားေတြ ျဖစ္ခဲ့တယ္။
တ႐ုတ္ႏုိင္ငံရဲ႕ဗမာႏုိင္ငံကို ခံကတုပ္လုပ္ၿပီး အိႏၵိယသမုဒၵရာကို စိုးမုိးေရးရည္မွန္းခ်က္ဟာ၊ အိႏၵိယႏုိင္ငံ၊ အေရွ႕ေတာင္ အာရွ ႏုိင္ငံေတြနဲ႔ အေမရိကန္ႏုိင္ငံတို႔ကိုပိုမို ပူူးကပ္သြားေစတဲ့ တြန္းအားတရပ္လည္းျဖစ္တယ္။ အာရွေဒသတြင္းမွာ တ ႐ုတ္ရဲ႕ စစ္ေရးအရၿခိမ္းေျခာက္မႈကို အေငြ႔အသက္ရလာတဲ့အတြက္ အင္အားခ်ိန္ခြင္ရွာ ထိန္းညႇိလိုမႈအေရြ႕ေတြဟာ စ တင္အသက္၀င္ေနၿပီ ျဖစ္တယ္။ အေမရိကန္ႏုိင္ငံအေနနဲ႔လည္း တ႐ုတ္ရဲ႕အားၿပိဳင္လာမႈဟာ အေမရိကန္ႏုိင္ငံရဲ႕ အမ်ဳိး သားအက်ဳိးစီးပြားကို၊ ထိခိုက္ၿခိမ္းေျခာက္ေနၿပီလို႔ သုံးသပ္တြက္ဆထားတဲ့အတြက္ အာရွတိုက္နဲ႔ အိႏၵိယသမုဒၵရာအေပၚ အေျခခံတဲ့ ႏိုင္ငံျခားေရးမူ၀ါဒကို ကမၻာ့ႏုိင္ငံေရး အခင္းအက်င္းအျဖစ္ အဓိကထားၿပီး လုပ္ေဆာင္လာတာကို ေတြ႔ေနရ ၿပီ ျဖစ္တယ္။ အေမရိကန္ႏုိင္ငံရဲ႕ မဟာဗ်ဴဟာနဲ႔ အေျခခံအက်ဆုံးအေရႊ႕ဟာ ဗမာႏုိင္ငံအေပၚ အေျခခံထားတယ္။ ဒါက လည္း ဗမာႏုိင္ငံရဲ႕ႏိုင္ငံေရးျပႆနာေတ ြနဲ႔ တုိင္းျပည္တည္ေနရာေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္တယ္။ တ႐ုတ္ရဲ႕ စီးေမ်ာလာမႈကို ရပ္တန္႔ ဖို႔က်ဳိးစားတဲ့ ေရွ႕တန္းစစ္မ်က္နွာေနရာဟာ ဗမာႏုိင္ငံပဲျဖစ္ေနတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အင္အားႀကီးႏိုင္ငံႏွစ္ႏုိင္ငံရဲ ႕ အားၿပိဳင္တဲ့ ကစားကြင္းဟာ အထိအခိုက္အမ်ားဆုံးေနရာ ျဖစ္လာမွာျဖစ္တယ္။
ဒီေနရာမွာက တ႐ုတ္ရဲ႕ဆိုးယုတ္မူကို ရပ္တန္႔ႏုိင္တဲ့ အက်ဳိးတခုထဲကိုၾကည့္လို႔မရပါဘူး ၊ ဘာေၾကာင့္ဆို အေမရိကန္ႏုိင္ ငံကလည္း ဗမာႏုိင္ငံနဲ႔ျပည္သူလူထုကို ခ်စ္လို႔မဟုတ္သလို၊ သူတို႔ေအာ္ဟစ္ေႂကြးေၾကာ္ေနတဲ့ ဒီမိုကေရစီေရးနဲ႔ လူ႔အခြင့္ အေရးေတြေၾကာင့္မဟုတ္ပါဘူး၊ သူတို႔ရဲ႕ကမၻာ့လုံးဆိုင္ရာ ျဖန္႔က်က္ထိန္းခ်ဳပ္ထားလိုမႈနဲ႔ အမ်ဳိးသား အက်ဳိးစီးပြားေတြ ေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္တယ္ဆုိတာကို ရွင္းရွင္းလင္းလင္း သေဘာေပါက္ဖို႔လိုသလို၊ အီးယူအေနနဲ႔ကလည္း စီးပြားေရးက်ဆင္းမႈ နဲ႔ ကမၻာ့ႏုိင္ငံေရးမွာ ၾသဇာက်ဆင္းမႈေတြျဖစ္ေနၿပီး၊ အီးယူအထဲမွာကလည္း အားလုံးစည္းလုံးညီညြတ္ေနတာ မဟုတ္သ လို၊ အဖြဲ႔တြင္းက ခ်မ္းသာၿပီးအင္အားရွိတဲ့ ႏုိင္ငံတခ်ဳိ႕ရဲ႕သေဘာထားကုိသာ အေလးေပးလုပ္ေဆာင္ေနရတဲ့အတြက္၊ မူ ေပၚလစီဆိုတာေတြဟာ အီးယူအေနနဲ႔ သိပ္အေလးမထားႏုိင္ဘဲ၊ ခ်ဳိခ်ဳိေခ်ာင္ေခ်ာင္ႏုိင္ငံေရး မ်ဳိး၊ ေပါေခ်ာင္ေကာင္း စီးပြား ေရးအကြက္အကြင္းမ်ဳိးကိုသာ စိတ္၀င္တစားလုပ္ေနတယ္ ဆိုတာကို သိထားဖို႔လုိပါတယ္။
ၾကံ့ဖြံ႔ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြအေနနဲ႔ကေတာ့ သန္းေရႊ ေခါင္းေဆာင္တဲ့ နအဖ လက္ထက္က အေမ်ာ္အျမင္မဲ့စြာ လုပ္သြားခဲ့တဲ့ လုပ္ရပ္ေတြေၾကာင့္ တ႐ုတ္အစိုးရရဲ႕ ကန္းတက္မႈေတြကိုကာကြယ္ဖို႔ဟာ သူတို႔တဦး တည္းအေနနဲ႔ မျဖစ္ႏုိင္ဘူးဆိုတာ ကိုသိေနတဲ့အတြက္ အေမရိကန္နဲ႔ အီးယူႏုိင္ငံေတြကို ပူးေပါင္းၿပီး အကာအကြယ္ယူႏုိင္ဖို႔ က်ဳိးစားလာပါတယ္။ အဲဒီ အေနအထားေတြေၾကာင့္ ငိုခ်င္ရက္လက္တို႔ျဖစ္ေနတဲ့ အီးယူနဲ႔ အေမရိကန္ႏုိင္ငံရဲ႕အရွက္မဲ့စြာ အတင္း၀င္ေရာက္ထိ စပ္ မႈကို၊ ၾကံ့ဖြံ႔စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြဟာ သူတို႔ေမ်ာ္မွန္းထားတာထက္ ပိုေစာၿပီး အလ်င္အျမန္ရရွိခဲ့လိုက္တာပဲ ျဖစ္တယ္။
ဒီအေနအထားေတြရဲ႕ အက်ဳိးဆက္ကေတာ့ ေလာေလာဆယ္မွာ ဗမာႏုိင္ငံရဲ႕အတိုက္အခံ အင္အားစုေတြၾကားရွိေနခဲ့တဲ့ အမ်ဳိးသားေရးအေျခခံမူေပၚမွာ ရပ္တည္ထားခဲ့တဲ့ ညီညြတ္ေရးၿပိဳကြဲေစခဲ့တာကို ႀကံဳေတြ႔လုိက္ရပါတယ္။ အစစ္အမွန္အ ေျခအေနမွာက ႀကံ့ဖြံ႔စစ္အုပ္စုရဲ႕အသြင္သဏၭာန ္ေပၚ အေျခခံထားတဲ့ နည္းပရိယာယ္ ေျပာင္းလဲမႈအေပၚ ႐ႈျမင္ပံုေတြ ကြဲ လြဲျခင္းဟာ အဓိက အခ်က္အလက္ျဖစ္တာကို ေတြ႔ျမင္ႏုိင္ပါတယ္။ အသြင္ေျပာင္းလဲမႈကို အခင္းအက်င္းေျပာင္းလဲတိုး တက္ေျပာင္းလဲမႈအျဖစ္ လက္ခံလိုျခင္းနဲ႔၊ စစ္အာဏာရွင္စနစ္အေပၚ တည္ထားတဲ့ အေျခခံမူေျပာင္းလဲမႈမရွိတာကို လက္ မခံႏုိင္ျခင္းဆိုတဲ့ အေတြးအေခၚကြဲျပားမႈကေန ရပ္တည္ခ်က္ဆိုတဲ့ အဆင့္အထိ ႐ိုက္ခတ္သြားခဲ့တာျဖစ္တယ္။
အမွန္ကလည္း ႏုိင္ငံေရး သေဘာတရားအရ ႐ႈျမင္သုံးသပ္ပံု ကြဲျပားျခင္းဟာ ျပႆနာတရပ္မဟုတ္ဘူးဆုိေပမဲ့၊ ေဆြးေႏြး သံုးသပ္မႈမွာတင္ ရပ္ေနတာမဟုတ္ဘဲ၊ ႐ႈျမင္သုံးသပ္ပုံ ကြဲျပားမႈကေန ေရွ႕့တဆင့္တက္ၿပီး ဆုံးျဖတ္ခ်က္ခ် အေကာင္အ ထည္ေဖာ္ လုပ္ေဆာင္တဲ့အဆင့္ကို တက္လွမ္းသြားၿပီဆိုတဲ့ အခ်ိန္ဟာ ရပ္တည္ခ်က္မတူ ကြဲျပားမႈကို အသက္သြင္း လိုက္တဲ့ အခ်ိန္ပဲ ျဖစ္တယ္။ ဒီအေျခအေနဟာ မူရင္းရွိေနခဲ့တဲ့ စည္းေႏွာင္မႈကို ပ်က္ျပားေစတာပဲ ျဖစ္တယ္။ ဒီထက္ပိုမို ဆိုး၀ါးတာကေတာ့ မတူကြဲျပားသြားတဲ့ ရပ္တည္ခ်က္ေပၚအေျခခံၿပီး ပဋိပကၡအသြင္ကို ကူးေျပာင္းသြားတာပဲ ျဖစ္တယ္။ တကယ္ေတာ့ အဲဒီလိုအေျခအေနကို လက္ခံထားတဲ့၀န္းက်င္ဟာ ႏုိင္ငံေရးအရ ရင့္က်က္မႈနည္းပါးေနေသးတာေၾကာင့ ္ သာ ျဖစ္တယ္။ သို႔ေသာ္လည္း ဒီအေနအထားမ်ဳိးဟာ ဆန္႔က်င္ဖက္အင္အားစုအတြက္ အင္မတန္အားသာေစမဲ့ အက်ဳိး သက္ေရာက္မႈကို ျဖစ္ေပၚေစတာေၾကာင့္ အင္မတန္သတိထားရမဲ့ အေၾကာင္းအခ်က္တခုပဲ ျဖစ္တယ္။
အမွန္ကေတာ့ ႏုိင္ငံေရးရပ္တည္ခ်က္ဆိုတာ ယုံၾကည္ခ်က္အေပၚ အေျခခံထားတာျဖစ္တာေၾကာင့္ တဦးခ်င္း၊ တဖြဲ႔ခ်င္း အေနနဲ႔ ဘယ္အေပၚမွာ တည္ေဆာက္ထားတဲ့ ယုံၾကည္မႈလဲ ကြာျခားႏိုင္ပါတယ္။ တခ်ဳိ႕အေျခအေနေတြဟာ လူပုဂိၢဳလ္ ေပၚ အေျခခံထားတာျဖစ္ႏုိင္သလို၊ တခ်ဳိ႕အေျခအေနေတြမွာေတာ့ မူေပၚအေျခခံထားတာ ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။ တခါတရံမွာ လူကိုအေျခခံမႈနဲ႔ မူကိုအေျခခံမူဟာ အားၿပိဳင္ျဖစ္ေပၚတတ္ပါတယ္။ မူ မူျခင္း ဆန္႔က်င္ကြဲျပားမႈဟာ ထင္သာျမင္သာရွိတဲ့ အတြက္၊ လုပ္ငန္းေဖာ္ေဆာင္မႈအတြက္ အစီအစဥ္ေရးဆြဲရာမွာ ရွင္းလင္းမႈရွိေသာ္လည္း၊ လူအေပၚအေျခခံမႈနဲ႔ မူအေပၚ အေျခခံမႈဟာ အားၿပိဳင္မႈအျဖစ္ တည္ရွိေနၿပီဆိုရင္ေတာ့ အတြင္းပဋိပကၡေတြျဖစ္ေပၚလာႏုိင္သ လို၊ လုပ္ငန္းေဖာ္ေဆာင္မႈ အတြက္ ေရးဆြဲတဲ့အခါမွာလည္း အနည္းငယ္႐ႈပ္ေထြးမႈေတြ ရွိေနတတ္တာကို ေတြ႔ႏုိင္ပါတယ္။
မူေပၚအေျခခံတဲ့အခါ ေရးဆြဲတဲ့ လုပ္ငန္းစဥ္ေတြဟာ တည္ၿငိမ္မႈရွိၿပီး၊ ဆင့္ကဲတာ၀န္ယူမႈကို ပိုမိုပံုေပၚေစတယ္။ ဦး ေဆာင္မႈကို လက္ဆင့္ကမ္းသယ္ေဆာင္ႏုိင္မႈ ရွိေစၿပီး၊ လုပ္ငန္းအေကာင္အထည္ေဖာ္မႈကို ပံုမွန္စီးဆင္းေစတယ္။ အေျခ အေန အခ်ိန္အခါအရ ျဖစ္ေပၚေျပာင္းလဲမႈမ်ားအတြက္ ေရွ႕ေနာက္ဆီေလ်ာ္သည့္ လုပ္ငန္းစဥ္ခ်မွတ္မႈ၊ လုပ္ငန္း အ ေကာင္အထည္ေဖာ္မႈကို ရႏုိင္တယ္။ ေရတုိ ေရရွည္လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကို ႀကိဳတင္ေရးဆြဲထားႏိုင္ရန္ ပိုမိုလြယ္ကူတယ္။ တည္တန္႔မႈအတြက္ အခ်ိန္ကာလ အကန္႔အသတ္ျဖစ္မႈ ပိုမိုနည္းပါးတယ္။ ႏိုင္ငံေရးအရ တြက္ဆမႈကြဲျပားျခင္းဟာ အေျခ အေန၊ အခ်ိန္အခါနဲ႔လုိက္ၿပီး ျဖစ္ေပၚလာႏႈိင္သလို၊ ေတြးေခၚ႐ႈျမင္ပံုအရလည္းေကာင္း၊ အက်ဳိးစီးပြားအရလည္းေကာင္း ယံုၾကည္မႈေတြ ရပ္တည္ခ်က္ေတြကြဲျပားသြားက်တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေသခ်ာေပါက္ေျပာႏုိင္တဲ့ အခ်က္ကေတာ့ မည္သည့္ ႏုိင္ငံေရးအခင္းအက်င္းမ်ဳိးမဆို မူတရပ္အေပၚမွာ ခိုင္ခိုင္မာမာ အေျခခ်တည္ေဆာက္ထားတာမ်ဳိး မဟုတ္ရင္ တည္ၿငိမ္ၿပီး ျမင္ကြင္းရွင္းတဲ့ အေျခအေနမ်ဳိးကိုရဖို႔ ခက္ခဲပါလိမ့္မယ္။
မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ လက္ငင္းမွာေတာ့ ႀကံ့ဖြံ႔စစ္အုပ္စုအေနနဲ႔ သူတို႔ရဲ႕ေရြ႕့ရွားမႈကို အေျပာင္းအလဲပုံသဏၭာန္တခုအျဖစ္ လက္ခံလိုက္တဲ့ အတိုက္အခံေတြနဲ႔ တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႔အစည္းေတြအားလုံးရဲ႕ အင္အားနဲ႔ ပကတိအေျခ အေနကို အလြယ္တကူ သိရွိသြားၿပီးျဖစ္သလို၊ သူမ်ားထက္ေနာက္က်က်န္ေနမွာ စိုးေၾကာက္တဲ့သူေတြအားလုံးရဲ႕ လက္ ထဲကို မႈန္၀ါး၀ါး ေမ်ာ္လင့္ခ်က္တခုကို ထည့္ထားေပးလိုက္ၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ တိုင္းျပည္အက်ဳိး၊ ျပည္သူအက်ဳိးကိုသာ တြက္ဆသူေတြအေနနဲ႔ မိမိတို႔ရဲ႕ ယုံၾကည္ခ်က္နဲ႔ ေမ်ာ္လင့္ခ်က္ေတြ အေပၚ မ်က္ေျချပတ္မသြားဖို႔နဲ႔ စစ္အုပ္စုရဲ႕အက်ဳိးစီးပြားအတြက္ ေရေလာင္းေပါင္းသင္သူေတြ မျဖစ္သြားရေလေအာင္ သတိႀကီးစြာထားၿပီး လုပ္ကိုင္ဖို႔လိုအပ္ပါတယ္။
တုိင္းျပည္ရဲ႕ ပစၥကၡအေနအထားအရ ႀကံ့ဖြံ႔အစိုးရ ႀကိဳးစားဖန္တီးေနတဲ့ ႏိုင္ငံေရး အေရြ႕ဟာဆိုရင္ စစ္အာဏာရွင္မွ ဦး ေဆာင္ေျပာင္းလဲပံုျဖစ္တဲ့အတြက္ ဒီမိုကေရစီ၏ အေျခခံမူမ်ားႏွင့္ ကြာဟမႈမ်ားလြန္းေသာ ႏုိင္ငံေရး၀န္းက်င္ျဖစ္ေပၚမႈကို သာ ေတြ႔ျမင္ရၿပီး၊ တဖက္သတ္ဆန္ေသာ ျဖစ္ထြန္းတိုးတက္မႈမ်ားကိုသာ ပိုမိုမ်ားျပားလာေစႏုိင္ပါတယ္။ စစ္အာဏာရွင္ အုပ္စု၏ အေရြ႕ေနာက္သို႔လိုက္ေနေသာ (တခ်ဳိ႕က အစစ္အမွန္ႏုိင္ငံေရးဟုေျပာဆို လက္ခံေနေသာ) ႏုိင္ငံေရးေျပာင္းလဲ မႈ ဆိုတာမွာ ႏုိင္ငံသည္ မည္သည့္ဖက္သို႔ ဦးတည္ေရြ႕ရွားေနသနည္း၊ ပို၍မည္းေမွာင္ေသာ တိုင္းျပည္တခုအျဖစ္သို႔ တ လွမ္းျခင္း တလွမ္းျခင္းေရွ႕တိုး ေရြ႕ရွား ေျပာင္းလဲေနမႈကို ရွင္းလင္းစြာသိျမင္ႏုိင္ရန္ အေပၚယံေျပာင္းလဲမႈ (စစ္အာဏာ ရွင္စနစ္ တရား၀င္ျဖစ္တည္ခိုင္ခန္႔ေရးအတြက ္ ေဖာ္ေဆာင္ေနမႈမ်ား) ကို အသာအယာေဘးသို႔ဖယ္ခ်ထားၿပီး၊ ျပည္သူ လူထု၏ လက္ငင္းဘ၀ အဆင့္အတန္းႏွင့္ ႐ုန္းကန္ေနရပံုမ်ားကို မလိမ္မညာစတမ္း ႐ႈျမင္ၾကည့္သင့္ပါတယ္။ ႏုိင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး အစရွိသည့္ နယ္ပယ္ က႑ေပါင္းစံု၌ လူထု၏ အက်ဳိးစီးပြားေပၚအေျခခံသည့္ ေျပာင္းလဲေရြ႕ရွားမႈ သည္၊ ရာခိုင္ႏႈန္းမည္မွ်ခန္႔ရွိသည္ကိ ု တြက္ခ်ၾကည့္ပါက အေျဖမွန္ကို ေတြ႔ရမွာျဖစ္ပါတယ္။
အေပၚယံေျပာင္းလဲမႈ၏ အက်ဳိးဆက္မ်ားမွာ.. ႏုိင္ငံတကာမွ NGO မ်ား၊ စီးပြားေရးအဖြဲ႔မ်ား၊ နာမည္အသြင္မ်ဳိးစံုျဖင့္၊ ၀င္ ေရာက္လာမည့္ ႏိုင္ငံအသီးသီးမွ အဖြဲ႔အစည္းေပါင္းစံုမ်ားႏွင့္ ခရီးသြားဧည့္သည္မ်ားျဖင့္၊ ႐ႈပ္ခတ္ေနေသာ တိုင္းျပည္တခု အျဖစ္ထက္ပိုေသာ အေနအထားကို ရရွိႏုိင္ရန္ မလြယ္ကူေပ၊ ႏုိင္ငံေရးစနစ္တည္ၿငိမ္မႈမရွိေသ ာ၊ စနစ္က်သည့္ စီမံခန္႔ခြဲမႈ ကင္းမဲ့ေသာ၊ အက်င့္ပ်က္ခ်စားမႈႏႈန္း ႀကီးျမင့္ေသာ မည္သည့္ႏုိင္ငံတြင္မွ စစ္မွန္ေသာတုိးတက္မႈကို မရရွိခဲ့ေပ (ထိုင္းႏုိင္ ငံႏွင့္ ကေမာၻရီးယား ကိုၾကည့္) ထုိကဲ့သို႔အေနအထားမ်ဳိးတြင္ ရလာမည့္အက်ဳိးဆက္မွာ ေကာင္းက်ဳိးထက္ ဆိုးက်ဳိးက သာ ပိုမ်ားေနမည္ ျဖစ္ေပသည္။
ထိုသို႔ေသာ ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ၎တို႔၏ မူရင္း ႐ိုးရာ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ဓေလ့ထုံးတမ္းမ်ားႏွင့္ ကိုယ္က်င့္သိကၡာတန္ဘိုးထားမႈမ်ာ း ေလ်ာ့က်လာၿပီး၊ ဟုိမေရာက္ ဒီမေရာက္ အေနအထားမ်ားကို လက္ခံရဖြယ္ရွိလာမည္ျဖစ္ၿပီး၊ တိုင္းျပည္၏ အနာဂါတ္ အ တြက္ အလြန္ေၾကာက္မက္ဖြယ္ေကာင္းသည့္ အေျခအေနမ်ဳိးသို႔ေရြ႕ရွားသြားႏု ိင္ပါတယ္။ ႏုိင္ငံတႏုိင္ငံအေနျဖင့္ လူ႔အဖြဲ႔ အစည္း၏ အေျခခံတြင္ပါရွိေနသည့္ အခန္းက႑တခုခု ပ်က္စီးေျပာင္းလဲမႈအား အဖတ္ဆယ္ႏုိင္ရန္အတြက္ ဆယ္စုႏွစ္ မ်ားစြာ ၾကာျမင့္ေလ့ရွိသည့္အတြက္၊ မလိုအပ္ပဲ မၾကာခဏ ေျပာင္းလဲမႈမ်ဳိးမျဖစ္ေအာင္ သတိထားသင့္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံစုံ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ အမူအက်င့္ေတြကို ဟန္မပ်က္လက္ခံႏုိင္ဖို႔ဆိုတာ လက္ခံမဲ့ ႏုိင္ငံရဲ႕ကိုယ္ခံအားက အင္မတန္ အေရးႀကီးပါ တယ္။
ဒါေၾကာင့္ ယေန႔အခ်ိန္မွာ ဗမာႏိုင္ငံရဲ႕အေျခအေနကိုၾကည့္ၿပ ီး အသြင္ကူးေျပာင္းေရးကာလ ျဖစ္ပါတယ္ဟုေျပာလာမည္ ဆိုပါက အလြန္ညံ့ဖ်င္းသည့္ ပ်က္လုံးတခုကိုၾကားရသည့္လား စိတ္ညစ္ညဴးဘြယ္ေကာင္းသည္မွလြဲ၍ ျပန္လွန္ေဆြးေႏြး ဖို႔ရာပင္ မထိုက္တန္ေခ်။ ဘာေၾကာင့္ဆို ႏိုင္ငံတ၀ွန္းလုံး၌ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးအတြက္ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ား၊ မယ္မယ္ ရရ မရွိ၊ ေနရာတကာ အာဏာရပါတီ၏ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ တရားစီရင္ေရးႏွင့္ ပတ္သက္၍ အာဏာအလြဲ သုံးစားလုပ္မႈမ်ား၊ ရပ္ကြက္လူမိုက္ဆန္ဆန္ အႏိုင္က်င့္ ဗိုလ္က်သည့္ လုပ္ရပ္မ်ား၊ ျဖစ္ရပ္မ်ားအား ႏုိင္ငံအႏွံ႔အျပား မၾကာခဏေတြ႔ေနရျခင္း။
- ၿပီးခဲ့သည့္ကာလမွ တရားဥပေဒႏွင့္မေလ်ာ္ညီပဲ ျပဳလုပ္ခဲ့သည္မ်ားကို ျပန္လွန္စိစစ္သုံးသပ္ၿပီး၊ ေျဖရွင္းမျပဳျခင္း၊ အေရး ယူမႈျပဳျခင္းစသည့္ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ား မရွိျခင္း။
- ႏုိင္ငံေရးပဋိပကၡမ်ားကို စနစ္တက် ေဆြးေႏြးေျဖရွင္းျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္မႈမရွိျခင္း။
- ရွင္းလင္းသည့္ စီးပြားေရးေပၚလစီမ်ားေရးဆြဲခ်မွ တ္ျခင္း၊ အလုပ္သမားမ်ားႏွင့္ပတ္သက္ ၿပီး (စနစ္က်ၿပီး အာမခံခ်က္ရွိ သည့္ ဥပေဒမ်ား၊ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား မရွိဘဲ) ရွိသင့္ရွိထိုက္သည့္ ႏုိင္ငံတကာစံခ်ိန္စံႏႈန္းမီ လုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ားမရွိဘဲ၊ ႏိုင္ငံျခားကုမၼဏီမ်ား၊ လုပ္ငန္းမ်ား ၀င္ေရာက္အေျခစိုက္ခြင့္ျပဳထားျခ င္း၊ ထို၏ အက်ဳိးဆက္မ်ားမွာ ျပည္တြင္းအလုပ္ သ မားမ်ား၊ (အေျခခံ ျပည္သူလူထု) သည္ ျပည္ပစီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္မ်ာ း (ႏိုင္ငံျခားသားမ်ား) ၏ စက္႐ံုအလုပ္႐ံု လုပ္ သားမ်ားမဟုတ္ေတာ့ဘဲ၊ (ျပည္တြင္းအာဏာပိုင္မ်ားႏွင့္ စက္႐ံု အလုပ္႐ံုပိုင္ရွင္မ်ား၏ ပူးေပါင္းႀကံစည္မႈမ်ားေၾကာင့္) လုပ္ ငန္းေက်းကြ်န္မ်ားအျဖစ္သို႔ ကူးေျပာင္းေရာက္ရွိသြားျခင္း။
- စစ္တပ္အမြန္းတင္ ႏိုင္ငံေရး ဆက္လက္ႀကီးထြားေနျခင္း။
- လယ္သမားမ်ားႏွင့္ပတ္သက္သည့္ (လယ္ယာေျမႏွင့္ပတ္သက္သည့္ ဥပေဒမ်ား ေရးဆြဲ ျပ႒ာန္းျခင္း၊ အတည္ျပဳျခင္း) ေရးရာကိစၥမ်ားအား လယ္သမားမ်ား၏ အက်ဳိးေပၚမူတည္ ေရးဆြဲျခင္းမ်ား မျပဳလုပ္ဘဲ အာဏာပိုင္မ်ား၊ ၎တို႔လက္ေ၀ ခံႏွင့္ လက္သတ္ေမြးစီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွ င္မ်ား၏ အက်ဳိးစီးပြားေပၚမူတည္ၿပီး လုပ္ေဆာင္ေနျခင္း၊ တဖန္ အာဏာႏွင့္ ဥပေဒကို အလြဲသုံးစားျပဳ၍လည္း၊ ေျမယာမ်ားသိမ္းဆည္းရယူမႈမ်ားျပဳ လုပ္ေနျခင္း။
- စစ္တပ္၏ ေငြသုံးစြဲခြင့္မွာ စာရင္းဇယားမရွိ၊ အတိုင္းအဆမရွိ၊ ထို႔ေၾကာင့္တိုင္းျပည္၏ ၀င္ေငြ၊ ထြက္ေငြမမွ်တေတာ့ဘဲ အၾကပ္အတည္းေတြ႔ႀကံဳေနရျခင္း၊
- စိတ္ကူးေပါက္ရာ ခ်မွတ္ထားသည့္ စီမံကိန္းမ်ားေၾကာင့္ (ျပည္သူလူထုအက်ဳိးမရွိေသာ္လည္း) ႏိုင္ငံျခားေႂကြးမွီမ်ား အဆမတန္ျဖစ္ေနျခင္း။
- အာဏာယူထားသည့္ ၾကံ့ဖြံ႔အစိုးရတြင္ စနစ္က်သည့္ တုိင္းျပည္တည္ေဆာက္ေရးအစီအစဥ္မရ ွိဘဲ အုပ္ခ်ဳပ္ေနျခင္း။
- သန္းေရႊမွာ စစ္တပ္မွအနားယူသြားသည္ဆိုေသာ္လည ္း၊ တိုင္းျပည္အာဏာရယူထားသည့္ ပါတီ၏ အႀကီးအကဲအျဖစ္ ဆက္လက္ရွိေနျခင္း။
- ႀကံံ့ဖြံ႔ပါတီသည္ လက္ရွိအာဏာရပါတီျဖစ္ေနေသာ္လည္း၊ ကိုယ္စားလွယ္အေရအတြက္ အလြန္နည္းသည့္ ၾကားျဖတ္ ေရြးေကာက္ပြဲအတြက္ပင္ မသမာသည့္ လုပ္နည္းလုပ္ဟန္မ်ားျဖင့္ လႈပ္ရွားေဆာင္ရြက္ေနျခင္း။
- ၎တို႔အာဏာတည္ျမဲေရးအတြက္ ရဟန္းသံဃာမ်ားအား ဇာတ္တူသားစားသည့္ လုပ္ရပ္မ်ားကို ျပဳလုပ္ရန္ခိုင္းေစေန ျခင္း။
- ႏိုင္ငံတကာ၏ သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားအရ အက်င့္ပ်က္ လဒ္စားမႈႏွင့္ ျပည္သူလူထု၏ ဆင္းရဲမြဲေတမႈႏႈန္းထားမွာ အျမင့္ဆုံး အဆင့္၌ ဆက္လက္ရွိေနျခင္း။
- တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႔အစည္းမ်ားႏွင့္ ေဆြးေႏြးမႈျပဳလုပ္ရန္ ကမ္းလွမ္းပုံႏွင့္ ျပဳမႈေနပုံမ်ားမွာ မူမမွန္ျခင္း။
- တိုင္းျပည္ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးအတြ က္ ေတြ႔ဆုံေဆြးေႏြးမႈကို အေလးထားမျပဳလုပ္ဘဲ၊ ၎ တို႔တည္ေဆာက္ေနသည့္ စစ္တပ္အေျချပဳ ႏုိင္ငံေရးကိုသာ ၀ိုင္း၀န္းပါ၀င္ေဆာင္ရြက္လာၾကေစ ရန္ နည္းမ်ဳိးစုံျဖင့္ လုပ္ ေဆာင္ေနျခင္း စတဲ့ အခ်က္အလက္ေတြဟာျဖင့္ ေျပာင္းလဲမႈဆိုတဲ့ သေဘာတရားကို ပ်က္ရယ္ျပဳေနဆဲပဲဆိုတာ ေလး ေလးနက္နက္ စဥ္းစားၾကေစခ်င္ပါတယ္။
တကယ္ကေတာ့ ေခတ္စနစ္တခုကေနတခုကို လြယ္လြယ္ေလးနဲ႔ ခုန္လႊားသြားတယ္ဆိုတာ မျဖစ္ႏုိင္ပါဘူး၊ သိသင့္တာ က စစ္အာဏာရွင္စနစ္ကေန ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို ကူးေျပာင္းဖို႔လုပ္ေဆာင္ၾကတဲ့ေန ရာမွာ ပိုမိုခက္ခဲတယ္ ႐ုန္းကန္ရတယ္ ဆိုတာပါပဲ၊ တဖက္မွာလည္း မွန္ကန္တဲ့ ေခတ္စနစ္ကို ကူးေျပာင္းႏိုင္ဖို႔ မဟာဗ်ဴဟာ၊ နည္းဗ်ဴဟာေတြနဲ႔ အဟပ္မိတဲ့ လုပ္ ေဆာင္က်ဳိးပမ္းမႈေတြ လိုသလို၊ ကူးေျပာင္းမႈရဲ႕ေနာက္ဆက္ တိုင္းျပည္တည္ေဆာက္ေရးအတြက္ကိုပ ါ ဆုပ္ဆုပ္ကိုင္ကိုင္ ရွိထားဖို႔ရာ လိုအပ္ပါတယ္။
အေရးအႀကီးဆုံးအခ်က္ကေတာ့ ျပည္သူလူထုကို ကူညီခ်င္တယ္ ေစာင့္ေရွာက္ခ်င္တယ္ဆိုရင္၊ ေတာ္လွန္ယုံ ဆန္႔က်င္ ယုံနဲ႔ မၿပီးဘူး၊ ကူညီေစာင့္ေရွာက္မႈျပဳႏုိင္တဲ့ အေျခအေနကို ကိုယ္တိုင္ကေရာက္ေအာင္လုပ္ရဲ၊ သြားရဲဖို႔ လိုအပ္တယ္ ဆုိတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
No comments:
Post a Comment