Wednesday, February 15, 2012

ျမန္မာ့အလုပ္သမားထု လြတ္ေျမာက္ရန္အခြင့္အလမ္း

ျမန္မာ့အလုပ္သမားထု လြတ္ေျမာက္ရန္အခြင့္အလမ္း
(သို ့မဟုတ္)
လြတ္လပ္သည့္ အလုပ္သမားသမဂၢမ်ားေပၚထြန္းခ်ိန္
အမွတ္ (၂)
            ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ လက္ရွိ အုပ္ခ်ဳပ္ေနတဲ့ အစိုးရက အလုပ္သမားဥပေဒသစ္တရပ္ကို ျပဌာန္းလိုက္ျပီး တျပိဳင္နက္ ထဲမွာပဲ ၁၉၂၆ အလုပ္သမားသမဂၢ ဥပေဒကို ဖ်က္သိမ္းေၾကာင္း ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလ (၁၁) ရက္ေန ့စြဲနဲ ့ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ ့စည္းပုံဥပေဒအရ ကြ်ႏ္ုပ္လက္မွတ္ေရးထိုးသည္ (ပုံ) သိန္းစိန္ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံ ဆိုျပီး ျမန္မာ့အလင္းသတင္းစာမွာ ထုတ္ျပန္အတည္ျပဳ ျပဌာန္းေၾကညာခဲ့ပါတယ္။ ထို ဥပေဒပါအရ အလုပ္သမားအဖြဲ ့အစည္းမ်ားဖြဲ ့စည္းခြင့္ကို တရား၀င္မွတ္ပုံတင္ျခင္းႏွင့္အတူ ဖြဲ ့စည္းခြင့္ျပဳလိုက္တာဟာ လြန္ခဲ့တဲ့ အႏွစ္ (၅၀) ေက်ာ္က ေပ်ာက္ဆုံးမိွတ္သုန္ေနတဲ့ အေျခအေနတစ္ရပ္ျပန္လည္ျဖစ္ထြန္းလာတာျဖစ္ပါတယ္။
သို ့ေသာ္လည္း သမဂၢမ်ားဖြဲ ့စည္းျပီး တရား၀င္မွတ္ပုံ တင္ခဲ့ၾကေသာ္လည္း သက္ဆိုင္ရာက မွတ္ပုံတင္အရာရွိမခန္ ့အပ္ရ ေသးေၾကာင္း အတည္ျပဳခ်က္ ျပဌာန္းခ်က္ေတြ အတည္မျဖစ္ေသးေၾကာင္း စတဲ့ အေၾကာင္း ျပခ်က္ေတြနဲ ့ မွတ္ပုံတင္ခြင့္ ကို ခြင့္မျပဳေသးတဲ့ ကိစၥက တဆက္တည္းဆိုသလို ျဖစ္ေပၚလာဟာ အုပ္္ခ်ဳပ္ေရး ယႏၱယားမွာပါ၀င္တဲ့သူေတြ ရဲ ့လွည့္ ကြက္လားကစားကြက္လားဆိုတာ ကေတာ့ ရွင္းလင္းတဲ့အေျဖတခုျဖစ္ပါတယ္။

မည္သုိ ့ျဖစ္ေစကာမူ အခုလို ျဖစ္ပြားမႈအေပၚမွာ စိတ္ပ်က္အားေလွ်ာ့ျခင္း၊ အျပစ္တင္ေထာက္ျပေ၀ဖန္ရႈံ ့ခ်ေနျခင္း နဲ ့ မွတ္ပုံတင္တာမွတ္ပုံတင္ခြင့္မျပဳဘူး ခြင့္ျပဳမွလုပ္မယ္ဆိုတဲ့ အေတြးအေခၚ အယူအဆေတြနဲ ့ ေတြေ၀ ေနမဲ့အစား မိမိတို ့ အလုပ္သမားထု ေတာင္သူလယ္သမားထုၾကီးက  ကိုယ္လုပ္စရာရွိတဲ့ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား ကို ဆက္လက္ အေကာင္ အထည္ ေဖၚေဆာင္ေနရန္လိုအပ္ပါတယ္။

ႏိုင္ငံတကာစံနဲ ့လြတ္လပ္တဲ့အရသာ -
ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း မွီတင္းေနထိုင္ၾကတဲ့ အာဏာရွင္ စစ္အုပ္စု အပါအ၀င္ ေခတ္အဆက္ဆက္ ဗိုလ္ေန၀င္း လက္ထက္ ကစျပီး  မည္သည့္ အစိုးရ၀န္ထန္း လုပ္သားျပည္သူ လူတန္းစားအလႊာအသီးသီး အားလုံးဟာ စစ္မွန္တဲ့ တရား ဥပေဒေဘာင္အတြင္းကေန လြတ္လပ္တဲ့အရသာကို မည္သူကမွ အခုအခ်ိန္အထိ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ မခံစား ခဲ့ၾကရဖူးပါဘူး။ အဲဒီလိုပဲ အုပ္ခ်ဳပ္သူ လူတန္းစားေတြဟာလည္း မည္သည့္ အခါကမွ် အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာစံႏူန္းနဲ ့ ညီတဲ့လြတ္လပ္တဲ့ တရားဥပေဒကို ထုတ္ျပန္ျပဌာန္းခဲ့ျခင္းမရွိခဲ့ဖူးပါ။ ဒါ့ေၾကာင့္ အခုလက္ရွိ အုပ္ခ်ဳပ္ေနတဲ့ အစိုးရကိုယ္တိုင္လည္း လြတ္လပ္ျပီးမွ်တတဲ့တရားဥပေဒရဲ ့အရသာကို သူတို ့ ကိုယ္တိုင္ မလုပ္ကိုင္ဖူး မခံစားဖူးေသး တဲ့ သူ ေတြ ျဖစ္တာနဲ ့ အတူ  စိုးရိမ္စိတ္ေတြနဲ ့ ဥပေဒေတြကို စမ္းသတ္ထုတ္ျပန္ျပဌာန္းျပီး လြတ္ေတာ္မွာ အတည္ျပဳခ်က္ေတြလုပ္ ေနတာကို သတိထား နားလည္ထား ရမွာျဖစ္ ပါတယ္။
အခုမွတ္ပုံတင္ခြင့္ မျပဳေသးဖူးဆိုေပမဲ့ ထုတ္ျပန္တဲ့ ဥေပဒျပဌာန္းခ်က္အညီ အလုပ္သမားသမဂၢေတြကို တရား၀င္စတင္ဖြဲ ့ စည္းေနႏိုင္ျပီး မိမိတို ့ အင္အားၾကီးမားသည္ထက္ၾကီးမားလာေအာင္တည္ေဆာက္ေနရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဖြဲ ့စည္းခြင့္ျပဳထား ျပီး ဖြဲ ့စည္းထားတဲ့သမဂၢကို တရား၀င္မွတ္ပုံတင္ခြင့္ရလာတဲ့အခါမွ တရားဥပေဒေဘာင္အတြင္းက ျပည့္၀ျပီး လြတ္လပ္ တဲ့ အေျခခံအလုပ္သမားအခြင့္အေရးေတြ၊ အလုပ္သမားဥပေဒေတြကို  ဆက္လက္တင္ျပေတာင္းဆိုသြား ႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။ အခုခ်ိန္အခါကေတာ့ အစပ်ိဳးတဲ့အခ်ိန္ကာလလို ့သတ္မွတ္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ လက္ရွိအစိုးရအေနနဲ ့ႏိုင္ငံတကာစံနဲ ့ စစ္မွန္ တဲ့ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကိုက်င့္သုံးျပီး လြတ္လပ္တဲ့ အရသာကို ကို္ယ္တိုင္ခံစားက်င့္သုံးတတ္ဖို ့ အခ်ိန္တန္ျပီျဖစ္ပါတယ္။

တခ်ိန္တခါကအလုပ္သမားအခြင့္အေရး --
ျမန္မာ့အလုပ္သမားထုၾကီးမွာ တရားဥပေဒနဲ ့ အညီ ျပည့္၀ျပီးလြတ္လပ္တဲ့ အေျခခံအလုပ္သမားအခြင့္အေရး ေတြရွိခဲ့တဲ့အခ်ိန္ ကာလကိုညြန္းျပရမယ္ ေဖၚျပရမယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ျမန္မာ့သမိုင္းမွာ အေရးၾကီးလွတဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ရဲ ့ ပထမဦးဆုံးေသာဖြဲ ့စည္း အုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံဥပေဒ စတင္ေရးဆြဲခဲ့တဲ့ သမိုင္းျဖစ္စဥ္ အက်ဥ္း ကိုေဖၚျပလိုပါတယ္။ 
ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ ့ အနာဂတ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအတြက္ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဧျပီလ ၇ ရက္ေန ့မွာ တိုင္းျပည္ျပဳလြတ္ေတာ္ ေရြးေကာက္ပြဲကို က်င္းပျပီးစီးခဲ့ ျပီး တိုင္းျပည္ျပဳလြတ္ေတာ္ရဲ ့ ပထမဆုံးညီလာခံကို ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဇြန္လ (၉) ရက္ေန  ့ မွာ စတင္က်င္းပခဲ့ပါတယ္။ ထိုစဥ္က ဘ႑ာေရး၀န္ၾကီးအျဖစ္တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ခဲ့တဲ့ သခင္ျမက လြတ္ေတာ္၏သဘာပတိ အျဖစ္ေဆာင္ရြက္ခဲ့ျပီး ဇြန္လ (၁၁) ရက္ေန ့မွာ ဦးႏုအား လြတ္ေတာ္ဥကၠဌအျဖစ္ လြတ္ေတာ္အမတ္မ်ားအားလုံးက ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္ခဲ့ပါတယ္။ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဇြန္လ (၁၆) ရက္ေန ့တြင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းမွ အခ်က္ (၇) ခ်က္ပါတဲ့ လမ္းညြန္ျပဌာန္းခ်က္ အဆိုတစ္ရပ္ကို လြတ္ေတာ္မွာ တင္သြင္းျပီး မိန္ ့ခြန္းစကားေျပာခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီ အခ်က္ (၇) ခ်က္ဟာ လြတ္ေတာ္က လက္ခံအတည္ျပဳမဲ့ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံဖြဲ ့စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံဥပေဒရဲ ့ အေျခခံအုတ္ျမစ္ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ထိုအခ်က္မ်ားဟာ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ေမလ (၂၃) ရက္ေန ့မွာ ဂ်ဴဗလီေဟာမွာ က်င္းပခဲ့တဲ့ ဖဆပလ ညီလာခံၾကီးကတညီတညြတ္တည္း ခ်မွတ္လိုက္တဲ့ အဆိုမ်ားျဖစ္ျပီး တိုင္းျပည္ျပဳလြတ္ေတာ္အားတင္ျပခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
ထိုအဆိုျပဳခ်က္မ်ားအရ ဖြဲ ့စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံဥပေဒမူၾကမ္းကိုေရးဆြဲရန္ အမတ္ (၇၅) ဦး ပါ၀င္တဲ့ အေျခခံ ဥပေဒေရးဆြဲေရးေကာ္မတီတစ္ရပ္ကိုဖြဲ ့စည္းခဲ့ျပီး ပထမညီလာခံကို ဇူလိုင္ (၁၈) ရက္ေန ့မွာရုတ္သိမ္းခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ရဲ ့ကံၾကမၼာကို အတိမ္းေစာင္းျဖစ္ေစခဲ့တဲ့ ဇူလိုင္လ (၁၉) ရက္ ေန ့မွာ ႏိုင္ငံေတာ္လုပ္ၾကံ မႈၾကီးျဖစ္ခဲ့ျပီး ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္းႏွင့္ တကြ အာဇာနည္ေခါင္းေဆာင္ၾကီးမ်ားက်ဆုံးခဲ့ၾကရပါတယ္။
၁၉၄၇ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလ ၁၅ ရက္ေန ့မွာ လြတ္ေတာ္တတိယညီလာခံကို စတင္က်င္းပခဲ့ျပီး စက္တင္ဘာလ (၂၄) ရက္ေန ့မွာပဲ လြတ္ေတာ္မွ ေရးဆြဲတင္ျပၾကတဲ့ အေျခခံဥေပဒကိုအတည္ျပဳခဲ့ၾကပါတယ္။ တတိယအၾကိမ္ (ေနာက္ဆုံး) ညီလာခံကို စက္တင္ဘာလ (၂၄) ရက္ေန ့မွာ အျပီးသတ္က်င္းပႏိုင္ခဲ့ျပီး  ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ ့ ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ ့စည္း အုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံဥပေဒၾကီးကို အျပီးသတ္ေရးဆြဲ အတည္ျပဳႏိုင္ခဲ့ၾကပါတယ္။
ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ ့စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံဥေပဒကို တိုင္းျပဳျပည္ျပဳလြတ္ေတာ္က အၾကိမ္ေပါင္းမ်ားစြာေဆြးေႏြးျပီး အတည္ျပဳလိုက္တဲ့ ဖြဲ ့စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံဥပေဒျဖစ္တာႏွင့္အညီ ဒီမိုကေရစီကိုလိုက္နာက်င့္သုံးေစတဲ့ အေျခခံဥပေဒ တစ္ရပ္ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ အေျခခံဥေပဒထဲမွာ ဒီမိုကေရစီမူလအေျခခံအခြင့္အေရးေတြျဖစ္တဲ့ လူတိုင္းသည္ ဇာတိမေရြး ကိုးကြယ္ရာဘာသာမေရြး၊ ေယာကၤ်ား/ မိန္းမ မေရြး၊ လူမ်ိဳးမေရြး ႏိုင္ငံေတာ္တရားဥပေဒတြင္ အညီအမွ်သာျဖစ္သည္ ဟု ျပဌာန္းထားခဲ့ပါတယ္။ တရားဥပေဒႏွင့္ လည္းေကာင္း ျငိမ္၀ပ္ပိျပားေရးႏွင့္လည္းေကာင္း ျပည္သူ ့ကိုယ္က်င့္တရားႏွင့္ မဆန္ ့က်င္လွ်င္ ႏိုင္ငံသားမ်ားသည္ (က) လြတ္လပ္စြာေျပာဆိုပိုင္ခြင့္ (ခ) လြတ္လပ္စြာအသင္းအပင္းဖြဲ ့စည္းႏိုင္္ခြင့္    (ဂ) လြတ္လပ္စြာစုေ၀းစည္းရုံးႏိုင္ခြင့္ (ဃ) လြတ္လပ္စြာေနထိုင္ လုပ္ကိုင္စီးပြားရွာႏိုင္ခြင့္ (င) လြတ္လပ္စြာဆက္ဆံႏိုင္ခြင့္ တို ့ကို ရႏိုင္မည္ဟုဆိုထားပါတယ္။ ထို ့ေနာက္ ဘာသာေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ပညာေရး၊ စီးပြားေရး၊ ရာဇ၀တ္မႈ စသည္တို ့ ကိုလည္း ေဖၚျပထားပါတယ္။
ထို ့အတူ ဖြဲ ့စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံဥပေဒထဲတြင္ ေတာင္သူလယ္သမားမ်ားႏွင့္ အလုပ္သမားမ်ားအတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္၏တာ၀န္၀တၱရားမ်ားကို အတိအက်သတ္မွတ္ျပဌာန္းထား ခဲ့တာကို ေတြ ့ရပါတယ္။  ႏိုင္ငံေတာ္အေနနဲ ့ ဘာေတြလုပ္ေပးခဲ့သလဲ -- အလုပ္သမားမ်ားအခ်င္းခ်င္းဆက္ႏြယ္ဖြဲ ့စည္းႏိုင္ၾကေစရန္အတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္မွ တတ္စြမ္း သေရြ ့ကူညီမယ္လို ့ေၾကျငာခဲ့ျခင္း။ ဒါ့အျပင္ အလုပ္သမားမ်ားကိုစည္းရုံးရန္ကူညီျခင္း၊ အလုပ္လုပ္ရန္အခ်ိန္နာရီကိုကန္ ့ သတ္ေပးျခင္း၊ ႏွစ္စဥ္အားလပ္ရက္မ်ားရရွိႏိုင္ရန္စီမံေပးျခင္း၊ အလုပ္ရုံအေျခအေနကို ေကာင္းမြန္လာေအာင္ျပင္ဆင္ေပး ျခင္း၊ စတာေတြကို ဥပေဒအျဖစ္သတ္မွတ္ျပဌာန္းေပးတာေတြလုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ အလုပ္သမား မ်ားေနရာ ထိုင္ ခင္းႏွင့္ ေထာက္ပံ့မႈ အာမခံစနစ္တို ့အတြက္ စီမံခ်က္ မ်ားျပဳလုပ္ရန္ျပဌာန္းျခင္းေတြျပဳလုပ္ခဲ့ပါတယ္။
ဒါေတြဟာ အလုပ္သမားေတြ အတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ ့တာ၀န္၀တၱရားေတြျဖစ္ေၾကာင္းကို ဖြဲ ့စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံ ဥပေဒထဲမွာ အတိအလင္းေဖာ္ျပျပဌာန္း ထားခဲ့တာေတြျဖစ္ပါတယ္။ စစ္မျဖစ္မီကာလအလုပ္သမားေရးရာ အက္ဥပေဒေတြ ဟာ လက္ရိွေခတ္နဲ ့ ဆီေလွ်ာ္ျခင္းမရွိ ေတာ့တဲ့အတြက္ သက္ဆိုင္တဲ့ အက္ဥပေဒ (၈) ခ်က္ကို ျပင္ဆင္ႏိုင္ရန္ ျပင္ဆင္ ေရးေကာ္မတီကိုဖြဲ ့စည္းခဲ့ျပီး ဥပေဒသစ္မ်ားနဲ ့ျပင္ဆင္ ျပဌာန္းခ်က္ေတြကိုလည္းျပဌာန္းခဲ့ၾကတာကိုေတြ ့ရပါတယ္။ အဲဒီျပင္ဆင္ခ်က္ အက္ဥပေဒမ်ားရဲ ့ အက်ိဳးေက်းဇူးေၾကာင့္ အလုပ္သမားမ်ားနဲ ့ အလုပ္ရွင္တို ့ရဲ ့ဆက္ဆံေရးမွာ မ်ားေသာအားျဖင့္ ေခ်ာေမာေျပျပစ္ခဲ့တာကို ေတြ ့ခဲ့ရပါတယ္။
အလုပ္သမားနဲ ့အလုပ္ရွင္ပဋိပကၡ - ျဖစ္ေပၚမႈမ်ားမွာလည္း ၀ါဏိဇၨပဋိပကၡျပင္ဆင္ခ်က္ အက္ဥပေဒအရ ဖြဲ ့ စည္းထားခဲ့တဲ့ ျဖန္ေျဖေရးယႏၱရားေၾကာင့္ေျပျငိမ္းမႈေတြျဖစ္ေစခဲ့တာကိုေတြ ့ရွိရပါတယ္။ ဒီ့အျပင္ ျဖန္ေျဖလို ့မရတဲ့ ပဋိပကၡေတြကို စက္မႈလက္မႈသမာဓိခုံရုံးဆိုတာကိုဖြင့္လွစ္ထားျပီး ေျဖရွင္းေပးႏိုင္ခဲ့တာေတြရွိခဲ့ျပီး အလုပ္သမားေတြရဲ ့ သပိတ္ေမွာက္မႈေတြကိုလည္း ေျပလည္ေစခဲ့တာကိုေတြ ့ရပါတယ္။ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလမွာ ရန္ကုန္အလုပ္သမား ဆက္သြယ္ေရးရုံးနဲ ့ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလမွာ မႏၱေလးမွလည္း ဖြင့္ခဲ့တာေၾကာင့္ အလုပ္လက္မဲ့ျဖစ္ေနတဲ့ အလုပ္သမား ေတြနဲ ့အလုပ္ရွင္ေတြအၾကားမွာ စနစ္တက်ဆက္သြယ္မႈေတြကိုလုပ္ေဆာင္ေပးတာေတြကိုေတြ ့ခဲ့ရပါတယ္။  
ေကာင္းမြန္တဲ့အလုပ္သမားဥပေဒေတြ --
၁၉၅၀ ခုႏွစ္မွာ အလုပ္အကိုင္သင္ၾကားေလ့က်င့္ေပးေရးအက္ဥပေဒ ကိုျပဌာန္းခဲ့တာေၾကာင့္ ရန္ကုန္မွာ ဖြင့္ ထားတဲ့ အလုပ္သမားဆက္သြယ္ေရးရုံးေတြဟာ ပိုျပီးတည္တန္ ့ခိုင္ျမဲလာခဲ့တာကိုေတြ ့ရပါတယ္။ အလုပ္သမားဆက္ သြယ္ေရးရုံးေတြရဲ ့လုပ္ငန္းစဥ္တစိတ္တေဒသကိုေဖၚျပရရင္ ျမန္မာႏိုင္တ၀ွမ္းလုံးမွာရွိတဲ့ အလုပ္သမားေတြကို စနစ္တက် အလုပ္ရွာေပးျခင္း၊ အလုပ္လက္မဲ့ျဖစ္ေနတဲ့အလုပ္သမားေတြကို တျမိဳ ့မွတျမိဳ ့ေဒသတခုမွ အျခားေဒသတခုသို ့ေျပာင္းေရႊ့ ေပးျပီးအလုပ္ရရွိေစျခင္း စတာေတြကိုေဆာင္ရြက္ေပးခဲ့ပါတယ္။ ၁၉၅၁ ခုႏွစ္မွာလည္း အလုပ္သမားေလွ်ာ္ေၾကးဥပေဒ ထုတ္ျပန္လိုက္တဲ့အတြက္ ျမင့္မားတဲ့အလုပ္သမားေလွ်ာ္ေၾကးႏႈန္းမ်ားကို အလုပ္သမားမ်ား ရရွိခံစားခဲ့ၾကရပါတယ္။ 
 ဆိပ္ကမ္းအလုပ္သမားမ်ားဆိုင္ရာတြင္လည္း အလုပ္အကိုင္အဆင္ေျပေစရန္ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ ဆိပ္ကမ္း အလုပ္ သမားမ်ားအက္ဥပေဒႏွင့္ ၁၉၅၁ ခုႏွစ္ ဆိပ္ကမ္းအလုပ္သမားမ်ား စီမံကိန္းအရ အစိုးရကိုယ္စားလွယ္(၃) ဦး၊ အလုပ္ရွင္ ကိုယ္စားလွယ္ (၃) ဦး ႏွင့္ အလုပ္သမားကိုယ္စားလွယ္ (၃) ဦးပါ၀င္တဲ့ ဆိပ္ကမ္းအလုပ္သမားဘုတ္အဖြဲ ့တခုရပ္ကိုဖြဲ ့ စည္းျပီး ၁၉၅၂ ခုႏွစ္ ေဖေဖၚ၀ါရီလ (၁) ရက္ေန ့က စတင္ျပီး စီမံကန္းအရ ဆိပ္ကမ္းအလုပ္သမားမ်ားအိမ္ယာေဆာက္ လုပ္ေရး၊ ေဆး၀ါးေပးကမ္းေရး စတဲ့ ေထာက္ပံ့ေရး လုပ္ငန္းမ်ားေဆာင္ရြက္ခဲ့တာကိုေတြ ့ရပါတယ္။
အလုပ္သမားမ်ားအက်ိဳးႏွင့္ဗဟုသုတ ရရွိေစရန္ ျမန္မာႏိုင္အလုပ္သမားျပန္တမ္းေခၚစာေစာင္ကို ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ ညြန္ၾကားေရး၀န္ၾကီးဌာနမွ လစဥ္ထုတ္ေ၀ေပးခဲ့ပါတယ္။ အလုပ္သမားမ်ားသက္သာေခ်ာင္ခ်ိေရးအတြက္ အလုပ္သမား ေစာင့္ေရွာက္ေရးစခန္းေတြကို ရန္ကုန္ျမိဳ ့နဲ ့အျခားျမိဳ ့ေတြမွာ ဖြင့္လွစ္ေပးခဲ့ပါတယ္။ အဲ့ဒီ႕ရည္ရြယ္ခ်က္ကေတာ့ အလုပ္ သမားေတြနဲ ့မွီခိုေနထိုင္သူမိသားစုေတြကို က်န္းမာေရး၊ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရး၊ အပန္းေျဖေရး၊ ပညာဗဟုသုတလိုက္စား ေရးတို ့ကို အားေပးကူညီရန္ျဖစ္ျပီး အလုပ္သမားေတြကို ဆူပူလႈံေဆာ္ရန္ေသြးေဆာင္ျပီးကိုယ္က်ိဳးရွာသူေတြရဲ ့အႏၱာရယ္ က ကင္းေ၀းေစရန္ျဖစ္ပါတယ္။
အလုပ္သမားေစာင့္ေရွာက္ေရးစခန္းေတြမွာဆိုရင္ ညေက်ာင္၊ စာၾကည့္ခန္း၊ အိမ္တြင္းအိမ္ျပင္ကစားခုန္စားမႈ၊ လူနာမ်ားအတြက္အခမဲ့ေဆးခန္း၊ ကုိယ္၀န္ေဆာင္အမ်ိဳးသမီးမ်ားနဲ ့ မိခင္ေတြကို သူနာျပဳဆရာမမ်ားမွ အၾကံဥာဏ္ေပး ျခင္းနဲ ့ ကေလးမ်ားႏို ့မႈန္ ့ေ၀ေပးတာေတြ။ သက္ဆိုင္တဲ့ အာမခံစနစ္အတြက္ စီမံကိန္းတစ္ခုကိုလည္း ႏိုင္ငံေပါင္းစုံ အလုပ္ သမားအဖြဲ ့ခ်ဳပ္မွ ကြ်မ္းက်င္သူေတြရဲ ့အကူအညီေတြနဲ ့ေရးဆြဲခဲ့ပါတယ္။ ထို ့ျပင္ လြတ္လပ္ေရးရသည့္ေနကစျပီး စက္ရုံအလုပ္သမားမ်ား အမ်ားဆုံး အလုပ္လုပ္ခ်ိန္ တနဂၤေႏြတပတ္လွ်င္ (၄၄) နာရီ သာရွိရမယ္လို ့ ကန္ ့သတ္ခဲ့တဲ့ စံမံ ခ်က္ဟာ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံေတြမွာရွိတဲ့ အလားတူဥပေဒေတြထက္ ပိုမိုျပီးေကာင္းမြန္ခဲ့ပါတယ္။ ရွားပါးစရိတ္ကိစၥမွာ ဆိုရင္ လည္း လစားေကာ္မရွင္အၾကံေပးခ်က္ေတြနဲ ့ကိုက္ညီ္ေအာင္သတ္မွတ္ထားရွိျပီး ကိုယ္၀န္ေဆာင္အမ်ိဳးသမီးး အလုပ္ သမားေတြကို ရက္သတၱပတ္ (၁) ပတ္ မွ (၆) ပတ္ အထိ လစာမပ်က္ခြင့္ေပးရန္တို ့ကို အလုပ္သမားခုံရုံးကသေဘာတူညီ ခဲ့ပါတယ္။ အခ်ိန္ပိုလုပ္အားခေတြကိုလည္ ရိုးရိုးႏႈန္းထက္ ႏွစ္ဆပိုတိုးေပးခဲ့ပါတယ္။  ကုန္တင္ကုန္ခ်အလုပ္သမားမ်ား အတြက္လည္း ေန ့စားမဟုတ္ပဲ အနည္းဆုံးလစာေငြသတ္မွတ္ေပးရန္ အစိုးရကဆုံးျဖတ္ေပးခဲ့ပါတယ္။ အခ်ဳပ္ဆိုရရင္ အဲ့ဒီအခ်ိန္ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္က ေပၚခဲ့တဲ့ အလုပ္သမားသပိတ္ၾကီးမွာ ေတာင္းဆိုခဲ့တဲ့ အခ်က္ေတြအေပၚကို လက္ေတြ ့ေဆာင္ ရြက္ေပးႏိုင္သမွ်အားလုံးကို အစိုးရကအစြမ္းကုန္ေဆာင္ရြက္ေပးခဲ့တာကိုေတြ ့ရပါတယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ လြတ္လပ္ေရးျပီးေနာက္ လအနည္းငယ္အတြင္းမွာ လုပ္သမားမ်ားတိုးတက္ေရးအတြက္ အိုင္အယ္လ္ အို ေခၚ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ အလုပ္သမားအဖြဲ ့ခ်ဳပ္ၾကီးရဲ ့အဖြဲ ့၀င္အျဖစ္၀င္ေရာက္ခဲ့ပါတယ္။ အဲ့ဒီလို အဖြဲ ့၀င္ျဖစ္လာျပီး ေနာက္ ဆြစ္ဇာလန္ႏိုင္ငံ ဂ်ီနီဗာျမိဳ ့မွာ ၁၉၅၀ျပည့္ႏွစ္မွာ က်င္းပခဲ့တဲ့ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာအလုပ္သမားအဖြဲ ့ၾကီးရဲ ့ (၃၃) ၾကိမ္ေျမာက္ အလုပ္သမားညီလာခံၾကီး၊ ၁၉၅၁ ခုႏွစ္ ဇြန္လအတြင္းက်င္းပခဲ့တဲ့ (၃၄) ၾကိမ္ေျမာက္ညီလာခံၾကီး ႏွင့္ ေနာင္ ႏွစ္စဥ္က်င္းပခဲ့တဲ့ ညီလာခံေတြကို ျမန္မာႏိုင္ငံက အစိုးရ၊ အလုပ္ရွင္ႏွင့္ အလုပ္သမား ကိုယ္စားလွယ္ေတြ လက္တြဲ တက္ ေရာက္ေဆြးေႏြးခြင့္ေတြရခဲ့ၾကပါတယ္။
ထို ့အတူ အလုပ္သမားေရးရာတြင္ တိုးတက္ျခင္းမရွိေသးတဲ့ အာရွႏိုင္ငံမ်ားအတြက္ အာရွတိုက္အလုပ္သမား ကိစၥမ်ားသီးသန္ ့ေဆြးေႏြးရန္ အိုင္အယ္လ္အိုမွ ဦးစီးျပဳလုပ္တဲ့ အာရွႏိုင္ငံမ်ားဆိုင္ရာညီလာခံကို ၁၉၄၈ခုႏွစ္နယူးေဒလီျမိဳ ့ နဲ ့ သီဟိုဠ္ကြ်န္း အီးလီယားျမိဳ ့ေတြမွာ က်င္းပခဲ့တဲ့ ညီလာခံေတြကိုလည္း ျမန္မာအစိုးရကိုယ္စားလွယ္ေတာ္မ်ားလည္း တက္ေရာက္ေဆြးေႏြးႏိုင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ၁၉၅၁ ခုႏွစ္ ဇြန္လအတြင္း ဂ်ီနီဗာျမိဳ ့မွာ က်င္းပခဲ့တဲ့ (၃၄) ၾကိမ္ေျမာက္ အျပည္     ျပည္ဆိုင္ရာ အလုပ္သမားညီလာခံမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံအစိုးရကိုယ္စားလွယ္မ်ားရဲ  ့ၾကိဳးပမမ္းခ်က္ေၾကာင့္ အိုအယ္လ္အို အဖြဲ ့ ခ်ဳပ္ရဲ ့အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ ့ (Governing Body) တြင္ ဒုတိယတန္းအုပ္ခ်ဳပ္ေရးေကာ္မတီအသင္းသားအျဖစ္ပါ၀င္ေရြးခ်ယ္ ခံခဲ့ ရျပီး ေနာက္ ထိုအခ်ိန္က ျမန္မာႏိုင္ငံအစိုးရက အလုပ္သမားေရးရာေတြနဲ ့ပါတ္သက္ျပီး ထူးျခားတဲ့ ေဆာင္ရြက္မႈေတြ ေၾကာင့္ ပဌမတန္းအုပ္ခ်ဳပ္ေရးေကာ္မတီအသင္းသားအျဖစ္ ပါ၀င္ေရြးခ်ယ္ျခင္းကို ခံခဲ့ရပါတယ္။
၁၈၅၄ ခုႏွစ္ ဇြႏ္လ (၃) ရက္မွ (၂၄) ရက္ေန ့အထိ ဆြစ္ဇာလန္ႏိုင္ငံ ဂ်ီနီဗာျမိဳ ့မွာ က်င္းပခဲ့တဲ့ (၃၇) ၾကိမ္ေျမာက္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ အလုပ္သမားညီလာခံၾကီးမွာ လာမည့္ႏွစ္အတြက္ အမႈေဆာင္ေကာ္မတီ ေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပခဲ့ရာ ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ အဖြဲ ့၀င္ (၆၉) ႏိုင္ငံအနက္ မဲအမ်ားဆုံးျဖင့္ ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္ျခင္းကိုခံခဲ့ဖူးပါတယ္။ ဒီအခ်က္ေတြ ကို ေထာက္ရႈျခင္းအားျဖင့္ ထိုအခ်ိန္ကာလမ်ားမွာ ျမန္မာႏိုင္ရဲ ့ အလုပ္သမားေရးရာလုပ္ငန္းေတြကို တကမာၻလုံးက ေလး စားၾကည္ညိုျခင္းခံခဲ့ရတာ သိသာထင္ရွားလွပါတယ္။
                ဒါ့ေၾကာင့္ လက္ရွိအစိုးရအေနျဖင့္ စိုးရိမ္ေၾကာင့္ၾကမႈမ်ားကင္းေ၀စြာ ႏွင့္ ကမၻာက ေလးစား ၾကည္ညိဳျခင္း ခံရေစျခင္း အလုိ ့ ငွာ အခု ၂၀၁၂ ခုႏွစ္မွာ က်င္း ပေနတဲ့ အမ်ိဳးသားညီလာခံၾကီးမွာ အေျခခံဥပေဒေတြကို အတည္ျပဳျခင္း ျပဌာန္း၊ ျပင္ဆင္ျဖည့္စြက္ျခင္းမ်ားလုပ္ေနတဲ့ေနရာမွာ အလုပ္သမားထုၾကီးႏွင့္ ေတာင္သူလယ္သမားထုၾကီးအတြက္ အေျခခံအလုပ္သမားထုအခြင့္အေရးေတြကို အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာစံႏူန္းနဲ ့အညီ မွန္ကန္္သင့္ေတာ္တဲ့ ဥပေဒေတြ ဆက္ လက္ ျပဌာန္းအတည္ျပဳေပးရန္လိုပါတယ္။ အဲဒီလိုျပင္ဆင္ျဖည့္စြက္ရာမွာလည္း အလုပ္သမားဥပေဒေရးရာေတြကို တတ္ကြ်မ္းတဲ့သူေတြနဲ ့ အလုပ္သမားထုအတြင္း အဓိကလိုအပ္ေနတဲ့ ဥပေဒေတြကို စနစ္တက် ေလ့လာျပီးလုပ္ ေဆာင္ဖို့ လိုပါတယ္။ ထို ့အတူ အလုပ္သမားထုၾကီးႏွင့္ ေတာင္သူလယ္သမားထုၾကီးကလည္း မိမိတို ့ရဲ ရပိုင္ခြင့္အေျခခံ အခြင့္ အေရးနဲ ့ ဥပေဒေတြကို သမဂၢမ်ားအျမန္ဆုံးေဖၚေဆာင္ျပီး အလုပ္သမားဥပေဒမ်ားျပင္ဆင္ျပဌာန္းေရးအတြက္ လက္ရွိ က်င္းပေနတဲ့ ညီလာခံကိုတင္သြင္းျပီး ၀ိုင္း၀န္းေဖၚေဆာင္ဖို ့လိုအပ္ပါတယ္။
အလုပ္သမားထုၾကီးအေနျဖင့္ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္မွ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္အထိ အတည္ျပဳျပဌာန္းခဲ့တဲ့ အလုပ္သမားေရး အက္ဥပေဒေတြ ကို (ပူးတြဲ ေဖၚျပပါ) ေလ့လာကာ ျဖည့္စြက္ျပင္ဆင္ျခင္းမ်ားျပဳလုပ္ျပီး လက္ရွိအစိုးရထံသို ့တင္သြင္းရန္လို အပ္ပါတယ္။ လက္ရွိအစိုးရကလည္း ထို ဥေပေဒမ်ားအား ျပန္လည္သုံးသပ္အတည္ျပဳရန္လိုအပ္ပါတယ္။
 
ဒါ့ေၾကာင့္ - က်စ္လစ္ခိုင္မာအင္အားၾကီးတဲ့အလုပ္သမားသမဂၢမ်ားဖြဲ ့စည္းၾကပါစို -  က်စ္လစ္ခိုင္မာအင္အား ၾကီးတဲ့ အလုပ္သမားသမဂၢေတြကို ထူေထာင္ရာမွာ စည္းရုံးေရးမႈဴးေတြရဲ ့အခန္းက႑က အေရးၾကီးပါတယ္။ စည္းရုံး ေရးမႈဴးမ်ား အေနနဲ ့ဘာေတြလုပ္ေဆာင္ရမလဲ၊ စည္ရုံးေရးလုပ္ငန္းေတြကို ဘယ္လိုပုံေဖၚ ေဆာင္မလဲ၊ စည္းရုံးေရးမႈဴး ေတြမွာ ဘယ္လိုအရည္အခ်င္းေတြရွိရမယ္ ဆိုတာ..……. အလုပ္သမားသမဂၢဆိုသည္မွာႏွင့္ သမဂၢဖြဲ ့စည္းပုံ တို ့အား အပိုင္း (၃) တြင္ဆက္လက္ေဖၚျပပါ မည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ လြတ္လပ္စစ္မွန္သည့္ အလုပ္သမားသမဂၢေပၚထြန္းေရးကိုရည္းမွန္း၍                                 
ခ်ိဳေမာင္                                                                                                     
အလုပ္သမားေရးရာေလ့လာသူ
၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ေဖေဖၚ၀ါရီလ ၁၅ ရက္။

- ပူးတြဲ -
အလုပ္သမားေရးရာဥေပေဒမ်ား
၁၉၄၈ ခုႏွစ္ မွ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္
၁) အလုပ္အကိုင္ႏွင့္သင္ၾကားေလ့လာက်င့္ေရးဥပေဒ။
၂) အလုပ္သင္ဥပေဒ။
၃) အလုပ္ခန္ ့ထားမႈ ကန္ ့သတ္ေရးဥပေဒ။
၄) အလုပ္ရုံမ်ားအက္ဥပေဒ။
၅) လုပ္ခေပးေရးအက္ဥပေဒ။
၆)  အနည္းဆုံးအခေၾကးေငြဥပေဒ။ 
၇) အလုပ္သမားေလွ်ာ္ေၾကးဥပေဒ။
၈) ခြင့္ရက္ႏွင့္ အလုပ္ပိတ္ရက္ဥပေဒ။
၉)  ကေလးသူငယ္ မ်ားခုိုင္းေစမႈဥပေဒ။
၁၀) ဆိုင္မ်ားႏွင့္အလုပ္ဌာနမ်ားဥပေဒ။
၁၁) လူမႈဖူလုံေရးဥပေဒ။
၁၂) ၀ါဏိဇၨပဋိပကၡဥပေဒ။
၁၃) အလုပ္သမားသမဂၢအက္ဥပေဒ။
၁၄) အလုပ္အကိုင္ဆိုင္ရာစာရင္းစစ္တမ္းယူျခင္းဥပေဒ။
၁၅) ဆိပ္ကမ္းအလုပ္သမား အက္ဥပေဒ။
၁၆) ဆိပ္ကမ္းအလုပ္သမားမ်ားအလုပ္စီစဥ္ေရးအက္ဥပေဒ။
၁၇) ဆိပ္ကမ္းမ်ားဥပေဒ။
၁၈) ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္းဥပေဒ။
၁၉) နယ္ဆိပ္ကမ္းဥပေဒ။
၂၀) ေရေၾကာင္းျပဥပေဒ။
၂၁) သတၱဳတြင္းဥပေဒ။
၂၂) ေရနံေျမဥပေဒ။
၂၃) ေရနံေျမအလုပ္သမားသက္သာေခ်ာင္ခ်ိေရးဥပေဒ။
၂၄) လယ္ယာအလုပ္သမားအနည္းဆုံးအခေၾကးေငြဥပေဒ။
၂၅) ျပည္ပသြားလာမႈဥပေဒ။
၂၆) မီးရထားအက္ဥပေဒ။
၂၇) ျပည္တြင္းေရေၾကာင္းဥပေဒ။
၂၈) ျမန္မာႏိုင္ငံေလယာဥ္ဥပေဒ။
၂၉) ေရေၾကာင္းျပဥပေဒ
၃၀) ျမန္မာႏိုင္ငံမီးျပတိုက္မ်ားဥပေဒ။ 

No comments:

Post a Comment